Jysk slår salgsrekord for sjette år i træk i en presset detailhandel

Det ene af Jysks tidligere to forretningsben offentliggjorde tirsdag rekordomsætning for sjette år i træk. Særligt salget online vokser.

Jysk har i mange år bestået af de to forretningsenheder Dänisches Bettenlager og Jysk Nordic. Men 1. september i år blev de to forretningsenheder lagt sammen til én under navnet Jysk og med Jan Bøgh som adm. direktør for det samlede selskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup

Der sker rigtig meget i detailhandlen i disse år. Men et godt tilbud – kombineret med dygtige medarbejdere og evnen til at sætte kunden i fokus både online og i de fysiske butikker – er stadig opskriften på succes.

Sådan lyder det fra den danske møbelgigant Jysk, der tirsdag offentliggjorde nøgletal for det ene ben af Jysk-koncernen, Jysk Nordic, hvis 1.345 butikker i 20 lande for sjette år i træk har leveret rekord i omsætningen.

I det forskudte regnskabsår 2018/19 er omsætningen vokset med ni pct. til 17,5 mia. kr. Samtidig har Jysk Nordic åbnet 96 nye butikker, og antallet af kunder er steget med 3,5 millioner sammenlignet med året før.

»Overordnet er jeg godt tilfreds. Omsætningen stiger med ni pct., på trods af at valutaerne har været lidt imod os. Samtidig har vi vist, at vi stadig er i stand til at tiltrække masser af nye kunder, både i vores butikker og online,« oplyser Jysks administrerende direktør, Jan Bøgh, i en pressemeddelelse.

Onlinesalg vokser

Jysk har i mange år bestået af de to forretningsenheder: Dänisches Bettenlager, der drev butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal, og Jysk Nordic, som har stået for butikkerne i Skandinavien og det øvrige Europa og i lande som Vietnam, Canada og Kuwait i samarbejde med franchisetagere.

Men 1. september i år blev de to forretningsenheder lagt sammen til én under navnet Jysk og med Jan Bøgh som administrerende direktør for det samlede selskab.

»Det er altid en stor opgave at fusionere to enheder med forskellige arbejdsgange, IT-systemer og så videre. Til gengæld har vi meget dygtige medarbejdere, og alle er gået positivt til opgaven. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at resultatet bliver et stærkere Jysk,« siger Jan Bøgh.

Den samlede omsætning samt resultatet for hele Jysk, der har 2.800 butikker og 23.000 medarbejdere i 52 lande, offentliggøres i november. I det seneste regnskab lød den samlede omsætning på 26,6 mia. kr.

Detailhandlen har de seneste år været presset af hård intern konkurrence på priserne og af forbrugere, der generelt holder på pengene. Samtidig har mange fysiske butikker fået problemer i takt med, at nethandlen, hvor den billigste varer er få klik væk, er vokset.

Sådan forholder det sig imidlertid ikke hos Jysk, der oplyser, at onlinesalget nu udgør syv pct. af den samlede omsætning, og ifølge Jan Bøgh er det Jysks evne til at udvikle både de fysiske butikker og onlineforretningen, der er en afgørende årsag til succesen.

»Vi har investeret og investerer fortsat meget i at gøre det nemt for kunder at veksle mellem fysiske butikker og online. Vi er kommet et langt stykke, men der er fortsat meget mere at gøre, og det fortsætter vi med i det nye regnskabsår, hvor det spiller en stor rolle i vores strategi,« siger Jan Bøgh.

Stifteren af Jysk-imperiet, Lars Larsen, døde i august, 71 år gammel, efter at være blevet ramt af fremskreden leverkræft. Lars Larsens søn, Jacob Brunsborg, har overtaget formandsrollen i Jysk Holding.