Dyne-Larsen løfter sløret for endnu et år med rekordomsætning

Det ene ben af Jysk-koncernen, der driver 1.249 butikker i 20 lande, kan mandag offentliggøre rekordomsætning for femte år i træk.

Jysk-stifter Lars Larsen kan lune sig ved et endnu bedre salg og resultat i den seneste regnskabsperiode. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Lars Larsen har en ambition om, at antallet af Jysk-butikker på verdensplan skal op på 5.000 inden for en overskuelig årrække. En ambition, som købmanden nu bevæger sig et skridt tættere på.

Med 82 nye butikker, 6,7 mio. flere kunder og en rekordomsætning på 16,1 mia. kroner mod 14,6 mia. kroner i fjor, blev regnskabsåret 2017/18 meget tilfredsstillende for Jysk Nordic, der netop har offentliggort nøgletal.

Dermed har Jysk Nordic, der er det ene ben af Jysk-koncernen, og som står bag driften af 1.249 Jysk-butikker i 20 lande, opfyldt målet om at vokse med ti pct. årligt.

»Vi har for femte år i træk leveret rekordomsætning. Vi har gjort mere af det, vi har gjort tidligere, og så har vi har været gode til at tackle online-handlen,« siger Jysk Nordics adm. direktør, Jan Bøgh.

Han peger på, at væksten både har været drevet af flere online-kunder og af flere besøgende i butikkerne, mens Jysk også er blevet dygtige til at forene de to salgskanaler.

»Vi har alle leveringsmuligheder, og specielt i lande som Finland, Norge og Sverige, hvor der er store afstande, og hvor fragten er dyr, har det givet os en massiv vækst, at vores kunder kan bestille varerne på nettet og hente dem i butikkerne, for det koster dem jo så ikke noget, men giver dem et større udvalg end det, de kan se i deres lokale butik,« siger han.

»Indtjening ser okay ud«

Hele Jysk-koncernen har i dag over 2.600 butikker, 22.000 medarbejdere i 50 lande og en samlet omsætning er på knap 25 mia. kroner.

Jysk-koncernens andet ben Dänisches Bettenlager har 1.255 butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal, mens Jysk Nordic driver de 1.249 Jysk-butikker i Skandinavien og det øvrige Europa. Derudover er der 164 butikker, som drives af franshisetagere i lande som Vietnam, Canada og Kuwait.

Det er ifølge Jan Bøgh særligt i Østeuropa og på Balkan, at Jysk Nordic har fremgang.

»Der har vi formået at ramme markedet rigtig godt, hvilket også skyldes, at der er en stor vækst i samfundet dernede. Der er lav arbejdsløshed og relativt stor udvikling i lønnen, og vi kan klart mærke, at købekraften er blevet større,« siger han.

Først i december bliver regnskabet for den samlede Jysk-koncern offentliggjort. Indtil da vil Jan Bøgh heller ikke sætte tal på indtjeningen i Jysk Nordic og dermed årets overskud, som stadig bliver beregnet.

»Men det kommer til at se okay ud. Vi tror, der er en god proportionalitet,« siger han.

100 nye butikker på vej

I det nye regnskabsår for 2018/2019, der lige er begyndt, forventer Jan Bøgh, at Jysk Nordic vil åbne yderligere 100 butikker – i Belgien, Rumænien, Bulgarien, Grækenland, Polen og Ukraine.

»Vi har mange lande, hvor der stadig er plads til flere Jysk-butikker,« siger han.

Derudover går Jysk i april næste år ind i Irland.

»Men vi begynder med fire testbutikker. Vi gør det kontrolleret, så vi ikke kaster os ind i noget, hvor vi ikke kan bunde,« siger han.

Selv om det nu er femte år i træk, at Jysk Nordic leverer rekordomsætning, mener Jan Bøgh ikke, at ambitionen om at vokse med ti pct. om året skal opjusteres.

»Nej, det er jo godt med en målsætning, der er nem at huske, og jeg er vældig tilfreds, hvis vi kan holde kadencen. Vi åbner det antal butikker, som vi synes, vi kan have kontrol over,« siger han.