JYSK-familie må punge ud igen igen igen – en af landets største sushikæder bløder penge for tiende år i træk

Det kan godt være, at der er kunder i at lange nigiri, sashimi og kaburimaki over disken. Men pengene er svære at få øje på i Letz Sushi, som har tabt penge hvert eneste år, siden Lars Larsen Group købte sig ind. På ti år har ejerne skudt mere end 138 millioner kroner ind.

I marts 2020 fortalte den daværende topchef for Letz Sushi, Anders Barsøe, at han gerne skulle »vende forretningen inden for de næste år«. Men tabene er fortsat, og i september 2022 stoppede han som direktør i en af landets største sushikæder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få ting er så sikre som amen i kirken.

Men noget, der begynder at nærme sig, er, at storsatsende Letz Sushi med 20 restauranter på tværs af København, Nordsjælland og Aarhus taber penge.

Mange penge.

År efter år efter år kommer sushikæden ud med blodrøde tal på bundlinjen og må igen og igen reddes af sin stenrige ejer Lars Larsen Group. Der heldigvis for Letz Sushi tjener så styrtende, at den konstante førstehjælp til sushirestauranterne kun er en dråbe i havet af de bæredygtige fisk, Letz Sushi slår sig op på.

Et dugfrisk regnskab for det forskudte regnskabsår 2021/2022 viser, at tendensen fortsætter ufortrødent.

På bundlinjen kom Letz Sushi ud af regnskabsåret med et minus på 15,2 millioner kroner. For at opretholde en positiv egenkapitel har ejerne tilført 20 millioner kroner.

Tallene i det nye regnskab afslører samtidig, at Letz Sushi nu har tabt penge ti år i træk, efter at man senest kom ud med et beskedent overskud på 413.000 kroner i 2012.

I 2013 købte Lars Larsen Group sig ind i virksomheden – og siden er der altså ikke leveret et plus.

Over de ti efterfølgende regnskaber lyder det samlede tab på godt 110 millioner kroner. I samme periode har Letz Sushi fået tilført godt 138 millioner kroner fra sin ejer i form af tilskud og lån.

Og intet tyder på, at udviklingen vender.

Med henvisning til et fortsat fokus på at udvide kæden og »under hensyntagen til den fortsatte økonomiske usikkerhed« forventer ledelsen et resultat i næste regnskab på niveau med det netop aflagte – hvor man altså tabte mere end 15 millioner kroner.

»2021/22 var igen et omskifteligt og turbulent år, hvor selskabet har været negativt påvirket af foranstaltninger i forbindelse med covid-19 samt øgede omkostninger til råvarer og energi. Resultatet er ligeledes påvirket af vore fortsatte investeringer, hvor vi i regnskabsåret har åbnet fire nye restauranter beliggende i Roskilde, Aarhus og København,« skriver ledelsen i regnskabet.

Topchef skiftet ud

Regnskabet offentliggøres få måneder efter, at Letz Sushi skiftede ud på den øverste post efter seks år med Anders Barsøe som administrerende direktør.

Bestyrelsesformand Lars Bo Jeppesen sagde i den anledning til Børsen, at man er gået på jagt efter en ny profil til jobbet.

»Anders Barsøe har siden 2016 leveret pæne resultater i form af blandt andet øget fokus på bæredygtighed og ekspansion af Letz Sushi med endnu flere restauranter. Nu har vi vurderet, at der skal nye kræfter til for at løfte Letz Sushi til det næste niveau, hvor vi har øget fokus på økonomien i forretningen,« skrev han i september 2022 til Børsen.

Indtil der er fundet en ny direktør med mere fokus på driften, er kædens driftsdirektør, Daniel Ødegaard, indsat som midlertidig topchef.

Årelang sushikrig martrer branchen

Letz Sushi er imidlertid hverken den første, anden eller tredje sushikæde, som i en årelang dansk sushikrig har kæmpet med at forvandle produktionen af nigiri, sashimi og kaburimaki til overskud.

Sushimania var i en årrække undtagelsen, der med næsten 30 restauranter formåede at præstere kontinuerlige overskud.

Kæden er imidlertid i opbrud, efter at ti butikker drevet af den hidtil største franchisetager, Karam Ali Ayad, i starten af januar blev droppet.

Disse skal nu køre videre som uafhængige restauranter under navnet Sushiart, mens Sushimania dermed er decimeret voldsomt.

I en pressemeddelelse lød det fra ejer og direktør, Nathalie Ina Kühl, at Sushimania ønsker at omstrukturere og sikre sig, at brandet bliver »forvaltet efter vores værdier«.

En anden aktør, der til sidst blev tvunget til at smide håndklædet i ringen, er iværksætteren Morten Hansson bag kæderne Karma Sushi og det mexicanske koncept VACA.

I december kunne vi her på Berlingske fortælle, hvordan imperiet, der på sit højeste havde omtrent 300 ansatte og knap tre håndfulde restauranter, for anden gang er braget til jorden i et virvar af konkurser, karantæner og retssager.

En ny ejerkreds og direktion har siden købt flere af restauranterne ud af konkursboet. Det ser dog kun ud til, at en enkelt Karma Sushi – den i Aalborg – overlever.

Sticks’n’sushi har fundet formlen

Bedst går det i øjeblikket for Sticks’n’sushi, der efter en række udfordrende år, hvor de også har tabt store millionbeløb, lader til at have fundet nøglen til at tjene penge på sushi.

I november 2022 fremlagde Sticks 'n' Sushi Holding et rekordoverskud for det forskudte regnskabsår 2021/2022 på 45,7 millioner kroner.

Så længe Lars Larsen Group bliver ved med at holde hånden under Letz Sushi, forbliver kæden uden tvivl også en aktør i sushikrigen.

De 138 millioner kroner, som på ti år er blevet tilført Letz Sushi, blegner nemlig lidt, når man kigger på, at Lars Larsen Group, der også ejer selskaber som JYSK, Bolia, Ilva, Sofacompany, Sengespecialisten og Actona, alene i det senest offentliggjorte regnskab tjente 3,5 milliarder kroner.

Vel at mærke efter et større dyk fra de 5,2 milliarder kroner, som landede på bundlinjen i det forrige regnskab.