Investorernes favorittopchef går efter endnu en skalp

DSV-bossen har gjort det mange gange før, og nu forsøger han igen. At æde sine konkurrenter for at blive verdens førende transportvirksomhed. Men for Jens Bjørn Andersen er det vigtigt at understrege, at det ikke er en solopræstation.

Jens Bjørn Andersen overtog direktørstolen i transportvirksomheden DSV i 2008 og har siden gennemført en stribe opkøb af konkurrerende virksomheder. Onsdag bød topchefen godt 26 milliarder kroner for den schweiziske virksomhed Panalpina. Fold sammen
Læs mere
Foto: STAFF

Han er en supermand i DSV. Faktisk er han indbegrebet af det DNA, som hele transportgiganten bygger på. De rosende ord om topchef Jens Bjørn Andersen kommer fra Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Ud over at være kåret som årets topchef adskillige gange er 52-årige Jens Bjørn Andersen nemlig også investorernes darling nummer et.

»Han er en vindertype. Og hvis man er en vindertype med vinderinstinkt, giver man ikke op, før man har vundet,« siger Per Hansen om topchefen, som onsdag offentliggjorde et bud på godt 26 milliarder kroner for en af selskabets ærkerivaler, schweiziske Panalpina med 14.000 ansatte i 70 lande.

Netop opkøb af konkurrerende virksomheder er en betydelig del af den succes, Jens Bjørn Andersen tegner sig for efter godt ti år bag rattet i den danske transportkæmpe med over 48.000 medarbejdere i flere end 80 lande og en omsætning på 74,9 milliarder kroner i 2017.

Går efter de skrantende konkurrenter

Per Hansen forklarer, at topchefen har en særlig evne til at spotte potentialet i store og ofte lidt skrantende selskaber.

»Det er klassisk DSV at købe selskaber op, hvis indtjeningsevne halter, fordi man på ledelsesposterne ikke er dygtige nok. Og så få dem integreret i DSV. Efter 15-18 måneder kan man typisk ikke se forskel på den indtjeningsevne, der er i den etablerede DSV-forretning og i den forretning, man har tilkøbt,« siger Per Hansen.

Jens Bjørn Andersen har tilbragt det meste af sin karriere i DSV. Modsat de fleste topchefer har han hverken en universitetsgrad eller MBA på sit CV, men blev uddannet speditør i 1990 i Samson Transport.

Per Hansen, investeringsøkonom, Nordnet

»Han er dygtig, kompromisløs, velforberedt og leverer fuldstændigt det, der bliver forventet. Og så en lille smule mere.«


Siden er det kun gået én vej for naturtalentet, som fik sin første lederstilling i en alder af 26 år. Som 30-årig gennemførte han en turnaround i Samson Transports norske datterselskab – samme år, som virksomheden blev opkøbt af DSV.

Og allerede i 2001 udpegede daværende topchef, Kurt Larsen, som i dag er bestyrelsesformand, ham uofficielt til kronprins i DSV. Det på trods af, at han ifølge et interview i Børsen fra 2017 aldrig har været drevet af ambitioner om at blive leder eller haft en stor plan for sin karriere.

Fremhæver holdpræstationen

Ifølge Per Hansen kendetegner det topchefen, at han er god til at få medarbejderne med sig. Og for Jens Bjørn Andersen er det tilsyneladende vigtigt at understrege, at de har en stor del af æren for virksomhedens resultater.

»Jeg siger aldrig, at »jeg« gør noget, men at »vi« gør noget. Jeg bryder mig ikke om, når folk siger »jeg har lavet en ny strategi«, for det er aldrig en enkeltmandspræstation,« pointerede Jens Bjørn Andersen i interviewet i Børsen.

Også da han i InsideBusiness i 2017 blev udnævnt som den absolutte favorittopchef blandt landets ti største investorer, var det holdpræstationen, han fremhævede.

»Det er jo en anerkendelse af selskabet, og så er man i så privilegeret en situation, at man står i spidsen for det. Men det er jo ikke mig alene, der skaber resultaterne,« lød det i en kommentar til kåringen.

Per Hansen peger desuden på, at DSV-topchefen har et særligt blik for, hvad investorerne gerne vil have.

»Han er dygtig, kompromisløs, velforberedt og leverer fuldstændigt det, der bliver forventet. Og så en lille smule mere. Det er nøgleopskriften på at forkæle investorerne,« siger Per Hansen og nævner overtagelsen af UTi Worldwide som en af topchefens største bedrifter.

»Det var et opkøb, hvor investorerne sagde, at det her er ikke bare et svendestykke, men måske tæt på et mesterværk,« siger investeringsøkonomen.