Ingen pris på Apples TV-satsning

Den nye streamingtjeneste får først premiere til efteråret, og ingen ved, hvad prisen bliver. Til gengæld kan Apple udvide sit domæne væsentligt.

Apples streamingtjeneste, Apple TV+, vil se sådan ud, når den får premiere til efteråret. Prisen kender ingen endnu. Foto: EPA/Apple/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: APPLE INC., / HANDOUT

Først til efteråret åbner iPhone-producenten Apple sin nye TV-streamingtjeneste, Apple TV+, og det er stadig uvist, hvad det kommer til at koste, hvis man vil se med.

Apple-topchef Tim Cook strøede godt nok om sig med stjernefrø, da han mandag aften dansk tid præsenterede Apples nye strategi i en verden, hvor Apples hovedprodukt – iPhone-telefonen, som henter omkring 60 procent af Apples omsætning – har mistet sin magi og dermed tiltrækning og går tilbage i salgstal.

Nu skal Apple kæmpe mod giganter som Netflix, Amazon Prime Video og HBO, der har flere års forspring på området. Til gengæld er Apples pengekasse større, nemlig på 245 milliarder dollars, og Apples vigtigste våben bliver, at der lige nu er omkring 900 millioner iPhone-telefoner i brug i verden og dertil små 500 millioner iPads og andet Apple-udstyr.

Overhaler Disney indenom

Apple-præsentationens mangel på fakta om den meget omtalte TV-streamingtjeneste skuffer.

»Vi hørte om alt undtagen om TV-strategien og udrulningen. Vi er lige, hvor vi hele tiden har været,« siger en unavngiven Hollywood-producer til den britiske finansavis Financial Times.

Aktiemarkedet var heller ikke jublende. Apple-aktien dykkede med 1,2 procent.

Præsentationen af Apple TV+ kommer to uger, før Disney-koncernen ventes at offentliggøre sin egen streamingtjeneste, Disney+.

Rykker ud over Apple-hegnet

Apple har allerede en række film- og TV-producenter med om bord til at fylde hylderne, selv om konkurrenterne kan bryste sig af langt flere varer. Derudover håber Apple at kunne vinde på sit ry for at have sikkerheden i orden og håndtere folks personlige data på en ordentlig måde i modsætning til konkurrenter som Google og Facebook, der gang på gang er blevet udstillet for manglende påpasselighed.

Apple har allerede aftaler på plads med de store TV-producenter som Samsung, LG og Sony om at få sin TV-app med på deres fladskærme. Apple indgik i januar i år for første gang aftale med smart-TV-producenterne om at kunne lægge sine apps ind her og dermed gå efter også ikke-Apple-brugere. Hidtil har Apple-verdenen fungeret som et lukket økosystem, så Apple har haft fuld kontrol over alle dele, både hardware og software.

Flere skeptikere har påpeget, at Apples kontrolgen kan blive et problem for indholdet på den nye streamingtjeneste. Det risikerer at blive for pænt og tandløst, hvis Apple vedbliver at være lige så kontrollerende her som i forhold til sit eget varemærke.