Spotify klager over Apple til EU

Apple misbruger sin dominerende stilling på mobilmarkedet og har tvunget den svenske streaminggigant til at sætte priserne op, lyder klagen.

Apple har presset Spotify til at hæve priserne, fordi Apple tager 30 procent af indtægten, når man er med i Apples appstore-netbutik. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify, der er verdens største, vil have EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, til at slå ned på Apple, som begrænser konkurrencen til fordel for sin Apple Music-streamingtjeneste.

Spotify har ifølge nyhedsbureauet Reuters indgivet en officiel klage til EU-Kommissionen og beskylder Apple for at misbruge sin dominerende stilling på mobilområdet til at fremme Apple Music, som blev åbnet i 2015.

»De seneste år har Apple indført regler for App Store, som med flid begrænser valgfriheden og hæmmer innovationen på bekostning af brugeroplevelsen,« skriver Spotifys medstifter og topchef, Daniel Ek, på sin blog, hvor han også beklager sig over, at Apple holder Spotify og andre konkurrenter ude fra Apple-tjenester som den digitale assistent Siri og Apples egne højttalere, Homepod.

Det er navnlig Apples krav om, at alle, der vil sælge noget gennem Apples systemer, det første år skal lægge 30 procent i Apples pengekasse, der har udløst klagen. Siden falder »Apple-skatten«, som kritikerne kalder den, til 15 procent.

Tvunget til at hæve prisen

Ifølge Spotifys juridiske direktør, Horacio Gutierrez, blev Spotify i 2014 tvunget til at bruge Apples afregningssystem. Det betød, at den månedlige pris for at lytte til Spotify uden annoncer måtte sættes op fra 9,99 til 12,99 euro for at dække udgifterne. Kort efter lanceredes Apple Music, hvor månedsabonnementet koster 9,99 euro.

Siden har Spotify trukket sig ud af Apples system. Herefter kan Spotify-brugerne kun opgradere fra den gratis, annoncebetalte udgave til musik uden annoncer ved at sætte sig foran en PC. Apples regler forbyder samtidig, at man i apps indsætter knapper eller eksterne links til sider med reklamer.

Spotify, der er fra 2008, vil ikke oplyse, hvor stort et økonomisk tab selskabet mener at have haft på Apples begrænsninger.

Apple Music har omkring 50 millioner betalende lyttere, hvor Spotify har omkring 87 millioner, der hver måned betaler for at slippe for annoncerne. Apple Music kan ikke bruges uden abonnement, hvorimod Spotify godt kan.

I EUs søgelys allerede i 2015

Kort efter lanceringen af Apple Music i 2015 var EUs konkurrencemyndigheder inde og se på den nye musiktjeneste. Der var nemlig mistanke om, at Apple forsøgte at tvinge pladeselskaberne til at sige nej til gratisversioner af musiknumre på andre, konkurrerende streamingtjenester.

Men efter at have forhørt sig hos et større antal pladeselskaber besluttede EU-Kommissionen, at der ikke er noget at komme efter. Hvis Apple rent faktisk havde krævet, at pladeselskaberne lagde forhindringer i vejen for, at andre streamingtjenester med gratis, reklamefinansieret lytning kunne få adgang til de samme musiknumre, som Apples betalte musiktjeneste tilbyder, ville det være en overtrædelse af den europæiske konkurrencelovgivning.