Huawei: Vi er verdens største smartphoneproducent senest i 2019

Den kinesiske mobilgigant kan måske allerede i år overhale Samsung og blive verdens bedst sælgende mobilmærke, siger Huaweis mobildirektør midt i den politiske ballade om selskabet.

Huawei bliver senest næste år, og måske allerede inden nytår, verdens største smartphoneproducent, siger mobildirektør Richard Yu fra den kinesiske gigant. Foto: Thomas Peter, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: THOMAS PETER

Allerede i år – og allersenest til næste år – vil den kinesiske mobilgigant Huawei være verdens største producent af smartphones og have slået Samsung ned på andenpladsen.

Det fastslår Huaweis mobildirektør, Richard Yu, midt i den standende ballade om, hvorvidt det kinesiske selskabs teleudstyr udgør en sikkerhedsrisiko, fordi Kinas efterretningstjeneste kan bruge det til fjernaflytning, især i forbindelse med det kommende og meget centrale 5G-mobilnet.

»Selv uden det amerikanske marked vil vi være nummer et i verden. Jeg tror på, at det tidligst bliver i år og senest til næste år,« sagde Richard Yu torsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters, da han på en pressekonference i Beijing præsenterede Huaweis nyeste produkter.

Apple overhalet i foråret 2018

Han meldte første gang i 2016 ud, at »vi vil være nummer 1 blandt topmærkerne«, og siden har Huawei målbevidst forfulgt drømmen.

Australien og New Zealand har forbudt Huawei at byde ind som leverandør til 5G-mobilnettet, mens USA har forbudt amerikanske myndigheder at indgå aftaler med Huawei. Huaweis markedsandel i USA har dog gennem mange år været beskeden, selv om USA er det næststørste mobilmarked i verden.

Huawei solgte sidste år 208 millioner telefoner og slog i foråret 2018 Apple som verdens næststørste mobilproducent efter sydkoreanske Samsung, der fortsat ligger i front.

Både Samsung og Apple har meldt om faldende salg i Kina, som er verdens største smartphonemarked, og hvor kineserne i voksende omfang vælger lokale produkter. Samtidig har smartphonesalget toppet på en række af de bedst udviklede markeder, heriblandt i Vesteuropa. Nyskabelserne fra model til model er ikke betydelige og mange nok, og samtidig holder de gamle telefoner langt bedre end før. Alt i alt skifter folk sjældnere telefon, hvilket senest i Danmark blev bekræftet gennem »3«s regnskab for oktober-december, som indbefatter det traditionelt store julesalg. Her er mængden af solgte telefoner gennem selskabet faldet, hvilket kan ses på omsætningen.

Mobilsalg med til at overhale salg til telenet

I selve Kina faldt smartphonesalget i 2018 med 12-15,5 procent, viser flere analyser. De 15,5 procent svarer til, at der blev solgt omkring 390 millioner smartphones i Kina i hele 2018, og ifølge analysefirmaet Canalys kan salget dykke med endnu tre procent i 2019 – i givet fald det tredje år i træk.

Huawei, hvis største marked uden for Kina er Europa, oplevede i 2018 en fremgang på 50 procent på privatforretningen, som indbefatter mobilsalget. I alt omsatte denne forretningsenhed for 52 milliarder dollars på verdensplan, hvorved enheden nu står for 48 procent af Huaweis samlede omsætning og dermed for første gang overgår indtægterne fra Huaweis salg af netværksudstyr, som bl.a. »3« og TDC benytter sig af i Danmark.

Richard Yu fortalte samtidig, at Huawei agter at præsentere sin første smartphone med en skærm, der kan foldes sammen og ud, når verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, holdes i Barcelona i slutningen af februar.

Større satsning i Europa

Det er kun to dage siden, 22. januar, at Huawei lancerede sin Honor View 20-smartphone i Europa med et kamera i en opløsning på 48 megapixler og med 3D-kamera indbygget. Honor-serien sælges dog ikke i Danmark, hvor det er Mate-topserien, der er i handelen og sælger godt. Huawei havde ifølge analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt, en markedsandel på 11 procent af det danske mobilmarked i 1. halvår af 2018.

Analytiker hos analysehuset Gartner, Annette Zimmermann, noterer sig, at »de forsøger virkelig at opbyge varemærket i Europa« ved at supplere Mate-serien med Honor-telefonerne, hvis priser gradvis hæves fra det mellemleje, som har gjort dem til populære alternativer til alle toptelefonerne.