Højt at flyve: Norges rigeste mand vil redde Norwegian

Portræt: Den farverige norske rigmand John Fredriksen, der nu har skudt penge i at redde flyselskabet Norwegian Air, har tjent sin formue på shipping, olierigge og lakseopdræt. Han har været skatteflygtning i mange år og bebudede i 2007, at han ikke ville investere en krone mere i Norge.

Topfoto
Den norske skibsreder og laksekonge John Fredriksen har i mange år har været Norges rigeste mand, selvom han opgav sit norske pas i 2006 og nu er cypriotisk statsborger med base i London. Han er totalt selvskabt og gik ud af skolen som 16-årig. Fold sammen
Læs mere
Foto: INTS KALNINS / REUTERS / Ritzau Scanpix

»Hvis du havde 100 millioner, hvad ville du så investere i?«

Dette spørgsmål ynder Norges rigeste mand angiveligt at stille, når han møder nye mennesker. Selv er John Fredriksen god for milliarder – 113 milliarder norske kroner ifølge bladet Kapital – så den norske skibsreder og laksekonge har mere end råd til at give det trængte flyselskab Norwegian Air en hjælpende hånd.

Fredriksen-selskabet Sterna Finance er gået med til at garantere en kapitaludvidelse på ialt tre milliarder norske kroner i Norwegian, hvoraf John Fredriksen ifølge norske medier har garanteret de 800 millioner norske kroner. Med garantien forpligter han sig til at købe aktier, hvis ikke de afsættes i kapitalrunden.

Men nu går spekulationen i de norske medier: Vil han virkelig eje aktier i Norwegian, og er han i så tilfælde tilfreds med en mindre aktiepost? Det er han ellers sjældent. Eller går han blot efter det salær på 1,5 pct., der vil give ham 12 millioner norske kroner i hånden, hvis alle aktierne afsættes, uden at han selv behøver skyde en krone ind?

Som Dagens Næringsliv skriver i en kommentar: John Fredriksen »kunne have spist hele Norwegian til frokost og stadig været sulten til middag«.

Topchefen for Norwegian Air, Bjørn Kjos, meddelte kapitaludvidelsen på en pressekonference i Oslo 29. januar 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: HEIKO JUNGE / AFP / Ritzau Scanpix.

Den totalt selvskabte milliardær erklærede ellers i 2007, at han ikke ville investere »en krone mere« i Norge. Han følte sig forfulgt af de norske myndigheder og især skattevæsenet. »Jeg er færdig med Norge som forretningsmand,« bedyrede han. Året inden havde han skiftet sit norske pas ud med et cypriotisk.

I årtier har John Fredriksen, der bliver 75 i maj, været en omtalt og til tider kontroversiel skikkelse i Norge. Han gjorde sig først bemærket i 1980erne ved at fragte råolie fra Iran gennem Den Persiske Golf under krigen mellem Iran og Irak, hvilket ikke var ufarligt, men lukrativt. »Ayatollahens livline« blev han senere kaldt i den uautoriserede biografi »Store Ulv«, der har titel efter et af hans tilnavne. »Big John« er et andet.

Senere tabte han stort set alt, blandt andet efter en sag, hvor han i 1986 sad varetægtsfængslet i 113 dage for angiveligt at lade sine tankskibe bruge af råolien i lasten til brændstof. Sagen blev henlagt i 1990, men kostede ham millioner i bøder og forlig og efterlod ham angiveligt plaget af klaustrofobi.

Men John Fredriksen bliver ikke liggende, når han falder. Han begyndte forfra med Frontline, der nu er et af verdens største tankskibsrederier. Endnu mere lukrativt har han slået sig på lakseopdræt med Marine Harvest (nys omdøbt til Mowi), der er verdens største fiskeopdrætter, og hovedparten af formuen står i dag uden for shipping. Til gengæld måtte borerigselskabet Searigg sidste år igennem en finansiel rekonstruktion.

Alt vil med tiden overgå til døtrene Cecilie og Kathrine, der i de senere år begge er gået ind i deres fars forretninger og ofte omtales i de norske medier, både for deres glamourøse udseende og deres status som milliardarvinger.

Men foreløbig holder John Fredriksen stadig tempoet. Ifølge Kapital står godt en tredjedel af hans formue – omkring 30 milliarder norske kroner – i kontante midler klar til nye investeringer.

Pengene betyder ikke noget, sagde han til sidste år til bladet:

»Det lyder måske frækt, men jeg har aldrig brudt mig så meget om penge. Det er det at lykkes, der er det store her. Og for at sige det på en anden måde: Jeg har heller aldrig haft tid til at bruge mange penge. Jeg arbejder stadig syv dage om ugen. Det tager jo alt. Så kan jeg ikke flyve rundt og drikke hver dag, for nu at sige det sådan.«