Her er landets vildeste pengemaskine: Tjener dobbelt så meget som Mærsk, Lego og Carlsberg tilsammen

Pengene vælter ned i kassen hos Danmarks mest værdifulde virksomhed. I 2018 havde Novo Nordisk en driftsindtjening på over 47 milliarder kroner, hvilket er dobbelt så meget, som Mærsk, Lego og Carlsberg kan mønstre tilsammen.

Novos berømmede pengemaskine kører så godt som aldrig før. På fem år er diabetesgigantens overskud vokset med næsten 50 procent. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Der er Novo Nordisk – og så er der alle de andre.

Den danske diabeteskoncern er en fuldkommen urørlig størrelse i dansk erhvervsliv, når det gælder evnen til at tjene penge.

Trods problemer og priskrig på det altafgørende amerikanske marked er status den, at Novo tjener penge som aldrig før.

Med en driftsindtjening på over 47 milliarder kroner i 2018 sætter Novo Nordisk med lethed andre store danske virksomheder på plads, da diabeteskæmpen fra Bagsværd dermed sidste år tjente dobbelt så meget som A. P. Møller-Mærsk, Lego og Carlsberg tilsammen.

Af Berlingskes Guld1000-liste fremgår det, at Novos indtjening svarer til det samlede driftsresultat i de 844 nederste virksomheder på årets liste over Danmarks 1.000 største virksomheder.

Novo Nordisk er blevet hårdt presset på det vigtige insulinmarked i USA, hvor selskabet samtidig navigerer i en politisk virkelighed med en enorm bevågenhed på priserne på diabetesmidler.

Alligevel er bundlinjen i Novo Nordisk vokset med næsten 50 procent på blot fem år.

Det skyldes ikke mindst, at den danske medicinalkoncern sammen med blot to andre selskaber sidder tungt på det globale diabetesmarked, der beløber sig til omkring 500 milliarder kroner.

Diabetes er en folkesygdom

Markedet er de seneste ti år i gennemsnit vokset med omkring 15 procent om året, hvilket basalt set skyldes, at flere og flere bliver ramt af diabetes.

I dag lever omkring 440 millioner mennesker med sygdommen, hvilket svarer til omkring ni procent af den voksne befolkning.

Derfor bliver der langet masser af diabetesmedicin over disken hos Novo Nordisk, hvilket skæpper godt i det danske selskabs kasse.

Også uden for landets grænser kan Novos evne til at tjene penge betegnes som temmelig unik.

I en direkte sammenligning med en række europæiske medicinalgiganter er Novo Nordisk langt foran, når det gælder den såkaldte indtjeningsevne med en overskudsgrad på den primære drift på over 42 procent.

»Det er rigtigt, at vi har en margin, som er høj i forhold til vores konkurrenter. Det skyldes ikke, at vi sælger vores produkter til en højere pris end andre. Det skyldes derimod, at vi i over 90 år har fokuseret på det samme felt, hvilket giver os en specialiseret kompetence både i forhold til produktionsapparat, infrastruktur og viden. Samtidig er det også organisk vækst, som altså ikke er baseret på opkøb, hvilket bare giver en helt anden lønsomhed,« sagde Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen til Berlingske Business tidligere på året om selskabets evne til at tjene penge.

At Novo fortsat er at finde i de europæiske medicinalselskabers gule førertrøje, når det gælder indtjeningsevnen, giver et billede af, at Novo trods problemer i USA stadig sidder på en guldåre med sit sats på diabetes.

På det amerikanske marked har Novo Nordisk og de andre store insulinproducenter gennem de seneste 10-15 år løftet deres såkaldte listepriser på bestemte typer insulin temmelig voldsomt. I visse tilfælde med flere hundrede procent.

Den praksis er gennem de seneste måneder for alvor kommet i søgelyset hos landets toppolitikere, der er i fuld gang med at gøre debatten om tårnhøje priser på medicin til et bærende tema i en kommende valgkamp.

Som et svar på kritikken fra USA kom Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen i begyndelsen af september frem med et budskab om, at det danske selskab fra 2020 vil tilbyde pressede amerikanske diabetespatienter forskellige rabatordninger på insulin.

Diabetes koster det amerikanske samfund knap 2.200 milliarder kroner om året.