Trods priskrig og milliardnedtur: Novo har stadig Europas bedste pengemaskine

Novo Nordisk er presset af en omfattende priskrig på insulin i USA og milliardnedtur i sit mest lukrative forretningsben. Trods flere større fyringsrunder i 2018 er Novo dog stadig europamester i at tjene penge sammenlignet med andre store medicinalselskaber.

På trods af en buldrende priskrig på insulinprodukter på især det amerikanske marked råder Novo Nordisk fortsat over en særdeles velfungernde indtjeningsmaskine. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Der er ikke helt det samme guldskær over Novos indtjeningsmaskine, som der har været. Den danske diabeteskæmpe kæmper især med en større insulinpriskrig i USA og en tung øretæve til selskabets lukrative biofarmaceutiske forretning.

I Novos seneste regnskab slog topchef Lars Fruergaard Jørgensen og resten af selskabets ledelse fast, at den samlede medarbejderstab i Novo Nordisk vil være reduceret med omkring 1.300 ansatte inden årets udgang.

Det kunne ligne et mindre dødvande for Danmarks førende medicinalkoncern, men Novo har ikke meget at brokke sig over, når blikket falder på selskabets evne til at tjene penge. For i en direkte sammenligning med en række af Europas største trækheste i den internationale medicinalbranche er Novo langt foran, når det gælder den såkaldte indtjeningsevne.

Novo havde i årets tredje kvartal en overskudsgrad på den primære drift på knap 43 procent, hvilket er milevidt foran andre store europæiske medicinalgiganter.

»Målt på det parameter er der ingen grund til at klage,« siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Novos franske ærkerival Sanofi præsterede en overskudsgrad på 32 procent i det seneste regnskabskvartal, mens britiske GlaxoSmithKline på tredjepladsen landede en overskudsgrad på 31 procent.

At Novo fortsat er at finde i de europæiske medicinalselskabers gule førertrøje, når det gælder indtjeningsevnen, giver et billede af, at Novo trods en større priskrig på insulin i USA stadig sidder på en guldåre med sit sats på diabetes.

»Det fortæller en historie om, at det godt kan være, at Novo fremstår meget, meget presset, men det er altså en sandhed med modifikationer. Novo Nordisk opererer inden for et meget attraktivt forretningsområde med diabetes, hvor vi desværre kan se, at der bliver flere og flere patienter,« siger Søren Løntoft Hansen.

Med diabetes sidder Novo på et marked, som især er domineret af tre selskaber. Det betyder, at konkurrencen på visse produkter i flere år har været temmelig fastlåst sammenlignet med flere andre sygdomsområder.

Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

»Målt på det parameter er der ingen grund til at klage«


I USA har Novo og de andre store insulinproducenter over de seneste 10-15 år løftet deres såkaldte listepriser på bestemte typer insulin temmelig voldsomt. I visse tilfælde med flere hundrede procent.

Både patienter og offentlige myndigheder i USA har på den baggrund hævet den juridiske sabel over for de store insulinproducenter.

Senest lagde statsanklageren i den amerikanske delstat Minnesota i oktober sag an mod både Novo Nordisk, Sanofi og Eli Lilly med en påstand om, at de tre aktører har fusket med priserne på insulin, som ifølge søgsmålet er blevet tredoblet siden 2002.

Novo og konkurrenterne er også tidligere blevet mødt af tilsvarende anklager fra forskellige patientorganisationer.

Især den internationale græsrodsbevægelse T1International, der kæmper for at gøre insulin tilgængelig for alle, har flere gange været ude med riven.

»Insulinmarkedet er domineret af tre selskaber – Eli Lilly, Novo Nordisk og Sanofi – der kan fastsætte priserne og ofte har hævet priserne samtidig. Disse selskaber kan fortsætte med at hæve priserne, fordi de ved, at mennesker med diabetes vil dø, hvis de ikke får deres insulin,« sagde organisationens grundlægger, Elizabeth Rowley, til Berlingske i fjor.

Novo har flere gange afvist beskyldninger af den kaliber med, at det danske selskab giver de magtfulde medicinindkøbere i USA meget store rabatter på insulin og andre lægemidler. Det betyder ifølge Novo Nordisk, at selskabets nettopriser på insulin er faldende.

Novo oplyser i sit såkaldte årsskrift for 2018, at det danske selskab på tværs af samtlige produkter i 2017 afleverede 64 procent i rabatter på det amerikanske marked.