Her er 25 kvindelige iværksættere, du bør kende – Stine Mølgaard er en del af den »sjældne race«

Flere kvindelige iværksættere som rollemodeller skal få flere kvinder til at tage springet ind i iværksætterlivet, mener Dansk Erhverv. En af de rollemodeller er Stine Mølgaard Sørensen, der oplever en stigende efterspørgsel på de kvindelige forbilleder.

Stine Mølgaard Sørensen stiller gerne op som rollemodel for kvindelige iværksættere, når der bliver spurgt. Arkivfoto: Maria Albrechtsen Mortensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»En sjælden race.«

Sådan omtales Stine Mølgaard Sørensen i en leder i Berlingske.

»For det første laver jeg sundhedsteknologi, for det andet er jeg kvinde,« forklarer hun. Mere præcist er hun co-founder og coo i den sundhedsteknologiske virksomhed Radiobotics.

»Jeg føler mig ikke som en sjælden race, men jeg kan godt se det, når jeg kigger omkring mig, og når jeg ser ned i tallene,« siger hun.

På de større techkonferencer og andre større forsamlinger træffer Stine Mølgaard Sørensen andre kvinder, men ellers må hun erkende, at hun ikke møder mange kvinder i sin branche.

For kvindelige iværksættere er der nemlig ikke så mange af i Danmark. Kun 26 procent af iværksætterne i Danmark er kvinder, viser tal fra Dansk Erhvervs nye kåring, »25 kvindelige iværksættere du bør kende«.

Sammenlignet med OECD-landene er Danmark et af de lande med den største skævhed i forholdet mellem mandlige og kvindelige iværksættere.

En skævvridning, man ønsker at gøre op med i Dansk Erhverv ved at henlede opmærksomheden på nogle af de rollemodeller, som vi har herhjemme. Derfor har Dansk Erhverv udarbejdet en liste med »25 kvindelige iværksættere du bør kende«.

»Vores afgørende mål er, at vi skal have flere kvindelige iværksættere, og dette vil være rollemodeller, man som kvinde kan spejle sig i,« forklarer administrerende direktør for Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen om projektet.

At få kvindelige rollemodeller på banen var også blandt de forslag, som KvindeKompagniet bragte til erhvervsminister Simon Kollerup (S) tidligere på året i missionen om at få flere kvindelige iværksættere. KvindeKompagniet er en forening, der har til formål at øge andelen af kvindelige iværksættere i Danmark.

En af de barrierer, der er, for at kvinder kaster sig ud i iværksætteri, er, at de ikke tror på deres egne kompetencer, forklarer Brian Mikkelsen.

»Det er helt slående, at 18 procent af kvinderne føler, at de mangler de rette kompetencer for at blive iværksættere. Og blandt de helt unge kvinder mellem 18 til 34 år er det 25 procent. Med rollemodeller kommer man væk fra, om man kan det her eller ej. For selvfølgelig kan man – om man er mand eller kvinde,« siger Brian Mikkelsen.

Der er også en positiv favorisering ved at være kvinde

På listen med kvindelige rollemodeller finder man Stine Mølgaard Sørensen.

Hun oplever, at medier kan finde på at favorisere hende frem for hendes tre mandlige medstiftere af Radiobotics, når de skal fortælle om deres virksomhed.

»Vi har en intern joke med, at der jo i nogle perioder ikke er nogle medier, der rækker ud og vil have Mads, Martin eller Pavel til at tale til et arrangement – de spørger altid mig. Normalt vil man altid gerne snakke med ceo, og jeg er jo kun coo,« siger Stine Mølgaard Sørensen.

En favorisering, fordi hun lige præcis er en kvindelig iværksætter.

»Der er også en positiv favorisering, fordi der er en efterspørgsel på det, og der er rigtig mange medier og organisationer, som er engageret i at fremvise kvindelige rollemodeller,« siger Stine Mølgaard Sørensen.

Og hun stiller da også gerne op, når der bliver spurgt.

»Jeg føler mig forpligtet til at være en rollemodel og dele ud af min viden. Det skal vi alle sammen forpligte os til,« siger Stine Mølgaard Sørensen.

Stine Mølgaard Sørensen har sammen med sine tre medstiftere, Mads Jarner Brevadt, Pavel Lisouski og Martin Axelsen, startet Radiobotics. En virksomhed, der specialiserer sig i at analysere røntgenbilleder ved brug af algoritmer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen (arkivfoto).

Noget af det vigtigste ved at være iværksætter for Stine Mølgaard Sørensen er betydningen af hendes arbejde.

»Det, der får mig ud af sengen om morgenen, er vores vision om at lave noget teknologi, der kan diagnosticere på vegne af mennesker,« siger hun.

Og det er også den betydning, hun tror, skal lokke flere kvinder ind i iværksætterverdenen.

»Der skal være en relevans. Derfor tror jeg ikke, at man kan motivere flere kvinder, bare fordi der mangler kvinder. Man kan motivere dem for at løse relevante problemer,« siger Stine Mølgaard Sørensen.

Hvordan får vi flere kvinder til at blive iværksættere?

Stine Mølgaard Sørensen er glad for sin plads på listen blandt 24 andre kvindelige iværksættere, men det kan ikke undgå at irritere, at der fortsat er behov for fokus på hendes køn.

»Jeg synes også, at det er skideirriterende, at jeg skal være en kvindelig iværksætter – hvorfor kan jeg ikke være en iværksætter? Men der er stadig behov for det,« siger hun.

Lige nu er der behov for at fremhæve lige præcis 25 kvindelige iværksættere som rollemodeller, men sådan bliver det forhåbentlig ikke ved med at være, håber Stine Mølgaard Sørensen.

For at skabe den ændring er man nødt til at skabe nogle incitamenter for at favorisere diversitet. Køn er et parameter, men også diversitet generelt såsom alder, etnicitet og uddannelsesbaggrund er vigtig, mener Stine Mølgaard Sørensen.

»Der er behov for blandt andet at sige, hvor mange kvinder der skal være i bestyrelser. Det er der mange, som er imod, og det forstår jeg godt, fordi vi gerne vil være her for vores kompetencer. Men den måde, man opfatter kompetencer på, er forskellig, så derfor tror jeg, at der er behov for at regulere på disse ting,« siger Stine Mølgaard Sørensen.

Hos Dansk Erhverv vil de have iværksætteri på skoleskemaet for at bringe mere opmærksomhed på det.

»Vi gør ikke nok til at oplyse om iværksætteri i skolen. Vi uddanner rigtig mange til at blive lønmodtagere i trygge job. De unge skal stifte bekendtskab med at oprette egen virksomhed og prøve chancen, og så gør det ikke noget, at man falder på rumpen. Så tager man bare en tur til. Man skal bare tro på sig selv,« siger Brian Mikkelsen.

Derudover er man nødt til at kigge på barselsreglerne for at lokke de unge kvinder væk fra de trygge stillinger som lønmodtagere, mener Brian Mikkelsen.

»Barselsreglerne bliver vi nødt til at gøre mere attraktive for de unge kvinder. Der er vi nødt til at sikre, at der er nogle ordentlige barselsregler, så man kan have en forretning på samme tid, som man får børn,« siger han.