Google vil købe Fitbit

Internetgiganten har lagt bud på den amerikanske producent af bl.a. fitnessarmbånd for at få foden ind på et stadig vigtigere marked for sundhedsdata – som Etisk Råd i Danmark netop har hævet pegefingeren mod.

Fitbit står bag fitnessarmbånd og smarture – og dem vil Google gerne have fingrene i. Arkivfoto: Fabrizio Bensch, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabrizio Bensch

Internetgiganten Google vil udvide sine hylder og har derfor lagt bud på at købe producenten af løbearmbånd og smarture, Fitbit, for at komme ind på det noget tætpakkede marked med vigtige sundhedsdata.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters' kilder har Google givet et købstilbud på det amerikanske selskab, uden at der er vished for, at forhandlingerne rent faktisk vil føre til en overtagelse. Hvad Google har budt, er det ikke lykkedes at finde ud af, og hverken internetgiganten eller Fitbit vil kommentere forlydenderne.

Sundhedsdata – dem vil alle have

Fitbit har været det teknologimærke, der er slået kraftigst igennem på markedet for løbearmbånd og smarture. Fitnessarmbåndene bruges til at måle, hvor aktiv man er, ved kontant at indsamle oplysninger om, hvor langt man går, hvor mange kalorier man brænder af, og hvordan ens hjerterytme er.

Sundhedsdata er et eksploderende, nyt marked, som alle de store elektronikproducenter forsøger at få fingrene i. Det kan nemlig virkelig supplere deres allerede kendte viden på baggrund af massive indsamlinger af data om folk.

Men der er kommet øget konkurrence på markedet for teknologi, som man kan tage på (på engelsk benævnt »wearables«). Fitbit måtte derfor i juli nedjustere forventningerne til sit salg. Det er især kinesiske producenter, som presser, men også Apple og Samsung har som de store smartphoneproducenter kastet sig over smarture, som kan meget af det samme som Fitbits armbånd.

Google forventer stor forretning med hardware

Google er et softwareselskab men har de seneste år kastet sig ud i selv at producere - eller få andre til i Googles navn at producere - forskellige former for hardware som mobiltelefoner, højttalere og PCer. I januar i år oplyste selskabet Fossil Group, at det ville sælge sine patenter på området for smarture til Google for 40 millioner dollars (269 millioner kroner). Google har ikke fortalt, hvad formålet med opkøbet er.

Googles øverst ansvarlige for hardwareproduktionen, Rick Osterloh, fortalte for 14 dage siden i et interview med Berlingske, at satsningen på fysiske Google-produkter skal blive til noget stort.

»Dette er en forretning, som vi betragter som vigtig på lang sigt, og som vi vil fortsætte med at investere i. Vi håber at blive en betydelig del af Googles omsætning fremover,« sagde Rick Osterloh.

Løftet pegefinger fra Etisk Råd

Den amerikanske forbrugerelektronikorganisation Consumer Technology Association (CTA) forudser, at netop »wearables« vil rangere på femtepladsen på julens ønskeseddel, når det kommer til teknolopgiske produkter. 43 procent af de voksne amerikanere planlægger at købe enten et smartur eller et fitnessarmbånd til jul.

I Danmark advarede Etisk Råd tidligere i denne uge om, at det er et alvorligt problem, at danskerne udleverer data om sig selv. Rådet vil derfor gøre op med, at sundhedsapps og andre digitale tjenester kan hentes gratis mod, at brugeren stiller sine personlige data til rådighed for udbyderen.