Google vil begrænse annoncesporing på Android-telefoner – om to år

For trekvart år siden rystede Apple annonceverdenen ved at tvinge iPhone- og iPad-brugerne til at svare på, om mobilapps måtte spore deres færden på nettet. Nu begynder Google også at skrue op for privatlivsbeskyttelsen efter voksende pres – men det bliver med lang lunte og med én betydelig forskel fra Apple.

Truslen om indgreb og presset fra konkurrenten Apple får Google til at indføre mere gennemgribende ændringer af sin Android-mobilsoftware, som ligger på henved 85 procent af alle nyproducerede smartphones i verden – men det bliver tidligst om to år. Emmi Korhonen/Lehtikuva/AFP/Ritzau Scanpix

Google vil nu følge i hælene på Apple og indføre nye tiltag, som skal begrænse mulighederne for at spore brugerne af Android-telefoner og -tablets.

Internetgiganten, som igennem længere tid har været presset af både folkestemningen og truslen om indgreb fra politikere og myndigheder verden over om at sørge for bedre sikring af privatlivets fred, vil spærre for muligheden for at indsamle og dele brugeroplysninger med tredjepart gennem annoncesporing, når folk skifter mellem forskellige apps.