Google klar til at teste afløser for internettets snushaner

Internetgiganten Google mener at have fundet en måde til at følge internetbrugeres færden på nettet og vise dem målrettede annoncer på, uden at man kan identificere den enkelte. Konkurrencemyndigheder har allerede bebudet undersøgelse af Googles plan, som også bekymrer andre.

Fra 2022 vil Google i sin meget brugte Chrome-internetbrowser blokere for brugen af en af de mest udbredte måder til at spore og følge brugeres færden på nettet på. Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix

Google mener at have fundet en måde, hvorpå man i 2022 kan aflive de cookier, som gennem internetbrowseren følger brugerens færden og adfærd på tværs af nettet, og alligevel vil kunne sikre annoncører, at deres annoncer rammer de rette personer.

Google vil fra begyndelsen af 2022 gennem sin internetbrowser, Chrome, blokere for de såkaldte tredjepartscookier, som er en af de væsentligste brikker bag onlineannoncering verden over, og dermed også for internetgigantens egen forretning. Cirka 80 procent af Google-imperiets samlede omsætning kommer fra annoncer.