Forsikringsselskaber oplever »markant stigning« i antallet af anmeldelser af forsinket bagage

Som om det ikke skulle være nok med strejke og lange køer i lufthavnen, så kan forsikringsselskaberne Tryg og Codan fortælle, at mange danskere lige nu har store problemer med enten mistet eller forsinket bagage.

Som udgangspunkt er det dit flyselskab, der er ansvarligt, hvis din bagage forsvinder eller bliver beskadiget under en rejse. Men hvis man har værdier for over 10.000 kroner i din bagage, skal man have gang i enten sin indbo- eller rejseforsikring. Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

En ulykke kommer sjældent alene, det kan de mange rejsende gennem landets lufthavne efterhånden bekræfte.

Efter at der i flere måneder har været problemer med alenlange køer til sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn og en SAS-strejke, der dagligt berører 30.000 passagerer, er der nu også problemer for danskere, der mangler deres bagage efter rejsen. Det skriver TV 2, der har talt med forsikringsselskaberne Tryg og Codan.

»Lige nu er det næsten det eneste, vi ser. Over halvdelen af alle sager i øjeblikket er om bortkommen eller forsinket bagage,« siger Jan Graversgaard, der er direktør for Motor, Indbo, Rejse & Sundhed i Codan, til TV 2.

Også Tryg fortæller til TV 2, at de har set en »markant stigning« i anmeldelser af forsinket bagage.

Som udgangspunkt er det dit flyselskab, der er ansvarligt, hvis din bagage forsvinder eller bliver beskadiget under en rejse. Men hvis du har værdier for over 10.000 kroner i din bagage, så skal du have gang i enten din indbo- eller rejseforsikring.

Personalemangel i Københavns Lufthavn

Forhindringerne bliver ikke gjort bedre af, at Københavns Lufthavn ligesom mange andre europæiske lufthavne oplever massiv personalemangel.

Personalemanglen i Københavns Lufthavn skyldes, at flere end 5.000 mistede jobbet, da coronakrisen lagde lufthavnen øde.

I en pressemeddelelse før påske skrev Københavns Lufthavn, at en af flere årsager til mandskabsmanglen er nye krav til baggrundstjek af nyansatte.

Og dette har stor betydning for sagsbehandlingstiden.

»Vi kan konstatere, at sagbehandlingstiden er steget betragtelig,« lyder det fra presseafdelingen i Københavns Lufthavn.

Det er ifølge Københavns Lufthavn svært at vurdere, hvor lang tid en sikkerhedsgodkendelse af en nyansat varer.

»Det er forskelligt fra sag til sag, men vi har hørt om sagsbehandlinger, der har taget mellem fem og seks uger,« oplyser lufthavnen.

De nye krav til baggrundstjek af sikkerhedspersonale skyldes en EU-bestemmelse, der blev indført i Danmark ved årsskiftet.

De mere strikse regler skal ifølge EU minimere risikoen for trusler mod europæiske lufthavne.