SAS-piloter dropper aftale om at flyve chartergæster hjem

SAS Pilot Group kommer ikke til at flyve charterrejsende hjem fra ferier efter 10. juli på grund af løftebrud fra SAS, oplyser Dansk Metal i en pressemeddelelse. SAS selv afviser at have brudt aftalen.

SAS-piloterne mener ikke, at SAS har opretholdt aftalen, der var baggrund for dispensationsflyvningerne under strejken. Ali Lorestani/TT/Ritzau Scanpix

Dansk Metal og de strejkende SAS-piloter mener ikke, at SAS overholder den indgåede aftale om hjemflyvninger af charterrejsende gæster.

På den baggrund har SAS-piloterne ikke tænkt sig at opretholde aftalen efter søndag den 10. juli, oplyser Dansk Metal i en pressemeddelelse.

Selvom omkring 900 SAS-piloter strejker, så indgik SAS og piloterne en aftale om dispensation for at kunne flyve nødstedte feriegæster hjem fra destinationer, hvor alternative hjemrejser var svært tilgængelige.

Men piloterne og Dansk Metal, der organiserer dem, mener altså, at SAS har brudt aftalen på flere punkter.

I stedet for kun at indsætte flyvninger fra destinationer, hvor det ellers ville være svært for kunderne at komme hjem fra, har SAS ifølge Dansk Metal udnyttet aftalen til at snige ekstra rejser ind i programmet.

»I løbet af weekenden har vi set, at der bliver sat flyvninger op til destinationer som Rhodos, Kreta, Larnaca, Palma og Split – alle disse er destinationer, hvor der en stor mængde trafik, og dermed også mange alternativer til hjemrejsen,« skriver Dansk Metal i en pressemeddelelse udsendt søndag eftermiddag.

De fremhæver videre, at SAS af »kommercielle hensyn« heller ikke har forsøgt at omdisponere flyvekapaciteter for at få feriegæster hjem, ligesom piloterne også beskylder SAS for at indkalde personale til nye flyvninger uden at aftale det med SAS Pilot Group (SPG) på forhånd. Noget, der også var en del af den indgående aftale, skriver de.

»På trods af, at det tidligt stod klart, at SAS ikke håndterede aftalen efter intentionen, valgte SPG at gennemføre flyvningerne over weekenden.«

»Da SAS endnu en gang ikke håndterer aftalen i tråd med intentionen, ser SPG sig nødsaget til at afslutte dispensationen vedrørende charter efter sidste flyvning, i dag, d. 10 juli. 2022,« skriver Dansk Metal.

SAS afviser løftebrud

SAS skriver i en kommentar til Berlingske, at de sammen med charteroperatørerne har arbejdet utrætteligt og i døgndrift for at få strandede passagerer hjem. I SAS deler de ikke Dansk Metals opfattelse af, at Rhodos, Kreta, Larnaca, Palma og Split er destinationer, hvorfra det er nemt at finde en alternativ rejse.

»Hele Europa er midt i en ekstremt udfordrende sommer med mangel på kapacitet, som gør det næsten umuligt at ombooke passagerer til andre flyselskaber. Vi har et meget stort antal strandede passagerer, som ikke kommer hjem, og som er blevet sat i en forfærdelig situation – vi skal have lov til at fortsætte vores arbejde med at få dem hjem. Denne strejke har fundet sted på det mest ubelejlige tidspunkt, man kan forestille sig – frem for alt for alle feriegæster, men også for os som flyselskab,« skriver SAS.

Derudover beklager SAS endnu en gang konsekvenserne og siger, at de har ét enkelt fokus, og at det er at hjælpe deres passagerer.

»Vi er kede af, at pilotforeningerne nu står i vejen for en løsning, hvor vi kan få vores strandede passagerer hjem,« skriver SAS.

Den eneste løsning?

SAS står midt i en historisk alvorlig økonomisk krise og har på den baggrund indledt en konkursbeskyttelsesproces ved de amerikanske domstole, hvor SAS får muligheden for at omstrukturere selskabet og dets forpligtelser.

Flyselskabet mener grundlæggende, at det rent konkurrencemæssigt står dårligt i forhold til konkurrenterne i Europa.

På den baggrund har SAS oprettet de to datterselskaber, SAS Link og SAS Connect, der ansætter piloter til en lavere pris – netop for at kunne konkurrere med lavprisselskaberne. Men det er også blevet kernen i den konflikt, selskabet har med piloterne i SAS' hovedselskab, der har strejket siden mandag.

En del af sammenbruddet handler om, at SAS-piloterne kun ville gå med til en seksårig overenskomst uden strejkeret, mens SAS i første omgang ønskede en tiårig periode og efterfølgende gik ned på otte. Det kunne de ikke mødes om.

Og intet tyder på, at SAS og piloterne nærmer sig en aftale. Parterne har øjensynlig ingen forhandlinger på nuværende tidspunkt.

Ifølge SAS-topchef Anko van der Werff taber SAS mellem 70 og 90 millioner kroner daglig på grund af strejken.

Senest har SAS opfordret piloterne til at droppe strejken og i stedet komme tilbage til forhandlingsbordet og denne gang forhandle om en brancheoverenskomst, der dækker alle piloter i Danmark.

»Det er ikke bare en god idé, det er den eneste løsning,« sagde topchefen til Berlingske.

Men det mener Dansk Metal ikke har nogen gang på jord. For selvom Dansk Metal ikke vil udelukke, at en brancheoverenskomst kan være en god idé fremadrettet, så mener de, at forhandlinger om en brancheoverenskomst ikke vil have betydning for nuværende konflikt med SAS.

Det vil nemlig kræve, at samtlige flyselskaber og fagforeninger med overenskomst for flyvende personale i Danmark kunne blive enige om at opsige eksisterende overenskomster og forhandle én overenskomst, der skulle dække alle piloter i alle selskaber. Og det er ifølge Dansk Metal noget nært umuligt, da alle selskaberne har forskellige interesser.

»Det kan slet ikke lade sig gøre. Det her er bare spin. Der er ikke noget realisme i det. Hvis det ikke er spin, så er det i bedste fald et tegn på, at man ikke forstår overenskomster,« sagde Keld Bækkelund Hansen, der er chefforhandler for piloterne, til Berlingske fredag.