Flyveforbud mod Boeing-fly giver flyselskab økonomiske smæk

Et af de større amerikanske flyselskaber ventes at blive hårdt ramt i årets første tre måneder af ikke at kunne bruge en stor del af sine fly, der har flyveforbud, efter at et dørpanel faldt af i luften.

Det var kort efter afgang på flyvning 1282 med Alaska Airlines, at et dørpanel pludselig rev sig løs i 4,9 kilometers højde og efterlod et gabende hul ombord på et Boeing 737 MAX 9-fly.  NTSB/Reuters/Ritzau Scanpix

Flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX 9-flyene efter ulykken, hvor et dørpanel blev revet af og forsvandt i luften, kommer til at koste det amerikanske flyselskab United Airlines store summer.

United Airlines forventer, at aktiekursen vil gå ned med mellem 35 og 85 cent pr. aktie i første kvartal, fordi så mange fly ikke kan anvendes. Det er et værre tab end de 21 cent pr. aktie, som analytikerne forventede.

Flyselskabet ejer 79 af de ramte fly og har dermed den største flåde i verden af 737 MAX 9. Alaska Airlines, hvis fly oplevede ulykken, har næstflest.

Ulykken skete 5. januar kort efter afgang fra Portland i USA. I 4,9 kilometers højde rev dørpanelet sig pludselig løs og forsvandt, så 171 skrækslagne passagerer og seks besætningsmedlemmer kunne kigge lige ud i luften gennem et kæmpe hul i flyets skrog. Det lykkedes piloterne at nødlande flyet sikkert, og ingen kom noget alvorligt til.

Det ramte fly havde kun været i drift i otte uger.

I hundredvis af flyvninger er siden blevet aflyst, mens de amerikanske luftfartsmyndigheder er i færd med en omfattende gennemgang af de 171 fly af typen Boeing 737 MAX 9, der straks fik flyveforbud.

Søndag blev der beordret undersøgelser af også de ældre 737-900ER-fly, som anvender samme dørdesign. Dem har United Airlines 136 af i sin flåde, men disse fly må fortsat gerne flyve.

Undersøgelserne, som flyselskaberne selv deltager aktivt i, har afsløret flere tilfælde, hvor bolte ikke var spændt ordentligt fast.

Myndigheder har intet hastværk med at ophæve flyveforbud

United Airlines har allerede gennemgået to tredjedele af sine 737-900ER-fly og har ikke fundet problemer med disse.

Boeing, som er hårdt presset af situationen, har lovet at øge kvalitetskontrollen med hele fremstillingen af nye fly.

Luftfartsmyndigheden Federal Aviation Administration (FAA) har gjort det klart, at den ikke har travlt med at få flyveforbuddet ophævet.

»Sikkerheden for det flyvende publikum og ikke hastighed vil afgøre, hvornår disse fly kan vende tilbage i drift,« lød det igen søndag.

United Airlines forventer i øjeblikket, at 737 MAX 9-flyene bliver stående på jorden indtil 26. januar, men samtidig tror selskabet ikke på, at de overhovedet kommer ud at flyve igen i denne måned.

Til gengæld er flyselskabet mere optimistisk for hele 2024 som følge af øget efterspørgsel på billetter i den dyrere ende af prisskalaen.

Både Alaska Airlines og Boeing aflægger regnskab om to uger. Også her vil konsekvenserne af ulykken indtage en hovedrolle.