Fiat betaler Tesla milliarder for at undgå EU-bøder

Elbilsproducenten Tesla får ifølge Financial Times en pengeindsprøjtning fra Fiat i sidstnævntes bestræbelser på at blive tilstrækkeligt miljørigtig til at undgå EU-bøder i milliardklassen.

Sportsbiler som denne fra Maserati hører ind under Fiat Chrysler Automotives, og de benzinslugende og CO2-udledede modeller giver bilkoncernen problemer med kommende EU-lovgivning. Det kan koste milliarder, og derfor går bilkæmpen så i ledtog med Tesla. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ritzau Scanpix

Sportsvogne og pickup-trucks sælger i stor stil hos Fiat Chrysler Automobiles, men de kan inden længe også komme til at koste bilkæmpen milliarder i EU-bøder.

Fiat Chrysler Automobiles producerer ikke bare den lille Fiat 500. Bilkoncernen ejer også blandt andet sportsbilmærket Maserati, ligesom de smækker store pickup-trucks fra Dodge og firhjulstrækkere fra Jeep ud fra samlebåndet.

Den type biler udleder ganske meget CO2, og det kan inden for ganske få år komme til at koste bilkæmpen dyrt i EU-bøder, når miljømæssigt strengere lovgivning træder i kraft. Derfor har Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kigget hen på alle Teslas elbiler.

Ifølge Financial Times har FCA indgået en aftale med Tesla om at betale hundredvis af milioner af euro, så Elon Musks elbiler tæller med i FCA-bilflåden, når den gennemsnitlige CO2-udledning skal opgøres.

FCAs udfordring er, at koncernens biler ifølge storbanken UBS i 2018 i gennemsnit udledte 123 gram CO2 per kilometer, mens bilbranchens samlede gennemsnit lå på 120,5 gram. Og allerede fra 2020 kommer EUs krav til bilproducenterne til at ligge på 95 gram per kilometer. UBS vurderer, at FCA har den »højeste risiko for ikke kunne leve op til det krav«.

Grønne planer

Analytikerer vurderer over for Financial Times, at de ikke tilstrækkeligt miljørigtige biler fra FCA vil koste koncernen mere end 15 mia. kroner i bøder allerede i 2021. Derfor skal der ageres hurtigt, og det kan FCA ikke klare på egen hånd. FCA har ligesom alle andre bilproducenter grønne planer med hybrid- og elbiler, men de planer er ikke omsat til samlebåndet endnu.

EU-regler gør det muligt for bilproducenter at »pulje« udledningen fra forskellige bilmærker, der er ejet af samme koncern. Volkswagen kan derfor udregne sit gennemsnit på baggrund af biler fra både VW, Seat og Skoda på den ene side, og Porsche på den anden side.

Reglerne åbner også for, at rivaliserende bilproducenter kan gøre det samme, men det har ingen gjort. Før nu.