Facebook og Google mister dominansen over annoncemarkedet

To giganter har i årevis siddet på størstedelen af alt digitalt annoncesalg. Det er slut nu – og vil gå yderligere tilbage i de næste år.

Facebook-koncernen, som nu hedder Meta, og Google henter langt størstedelen af deres omsætning på annoncesalg. De to giganter storindsamler data om brugere og besøgende og bruger dem i deres annoncesalg til at målrette annoncerne ret så detaljeret. Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook og Google har mistet deres mangeårige dominans over verdens digitale annoncemarked.

De to teknologikoncerner har i årevis siddet solidt på størstedelen af indtjeningen, men nu er den fælles markedsandel faldet til under 50 procent – og står til at gå yderligere tilbage i takt med, at konkurrenterne vinder frem.

Der sælges for cirka 300 milliarder dollar – 2.100 milliarder kroner – digitale annoncer om året.

På verdens største digitale annoncemarked, det amerikanske, er Facebook og Google gået tilbage med 2,5 procentpoint, så for første gang siden 2014 kan de tilsammen »kun« mønstre 48,4 procent af det samlede salg.

Heraf står Google for 28,8 procent og Facebook for 19,6 procent, viser nye tal fra analysegruppen Insider Intelligence, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Det er konkurrenterne Amazon, TikTok, Microsoft, som ejer LinkedIn, og Apple, der æder sig ind på Facebook og Google. Det er femte år i træk, at det går tilbage for duopolet.

Facebook, hvis moderselskab siden efteråret 2021 har heddet Meta, og Google henter langt størstedelen af indtjeningen på at sælge annoncer og på at kunne målrette dem ganske præcist til bestemte brugere og grupper ud fra bunkevis af indsamlede data om brugerne, deres interesser og adfærdsmønstre på nettet.

Insider Intelligence forudser, at Facebook og Google vil få fortsat sværere ved at holde fast i markedet. I 2024 vil de to selskabers fælles andel i USA være dalet til 43,9 procent, hvor den i 2017 lå på 54,7 procent.

I 2024 vil Meta-koncernens markedsandel i USA ligge på 17,9 procent, mens internetgiganten Amazon vil være nået op på 12,7 procent, lyder vurderingen.

Også slut med verdensdominansen

Også på verdensplan er det nu slut med de to stores dominans. Tilsammen er det gået en procent tilbage, og de sidder nu på 49,5 procent af verdensmarkedet for digital annonceplads.

Apple, som i 2018 omsatte for 2,2 milliarder dollar gennem salg af annoncer, hvilket ikke er Apples kerneforretning, runder i år en omsætning på syv milliarder dollar. Dette udgør 1,2 procent af det globale marked, men er allerede mere, end hvad Snapchat og Pinterest omsætter for tilsammen. Apple anslås i 2026 at nå op på en annonceomsætning på 30 milliarder dollar.

En rapport fra brancheorganisationen Danske Medier fra det tidlige forår 2022 viste, at Facebook og Google i 2021 sad på 64 procent af omsætningen på det danske marked for digitale annoncer. De omsatte dermed for 1,1 milliard kroner mere end året år. Google sad i 2021 på 47 procent, Facebook på 17 procent.

Facebook-koncernen massefyrede i november 11.000 ansatte, lukkede sit kontor i Norge og har droppet en planlagt udvidelse af sit datacenter i Odense.

Også Google er i færd med at tilpasse sig nye tider med en strammere økonomi, hvor der skal fokuseres på det væsentlige og skæres i projekter, der ikke kaster tilstrækkeligt af sig.