Facebook: Ny iPhone-opdatering vil skade forretningen

Apples kommende softwareopdatering vil kræve, at brugerne af apps udtrykkeligt siger ja til at lade sig spore på nettet. Det vil ramme muligheden for at sælge personlige annoncer, siger Facebook.

Alle apps på iPhones og iPads skal med en kommende opdatering af Apples mobilsoftware, iOS, bede om brugerens udtrykkelige tilladelse til, at data om deres færden på nettet må blive indsamlet og brugt til personalisering af annoncevisningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Cj Gunther/EPA/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apples nye opstramninger til beskyttelsen af privatlivets fred i softwaren til iPhones og iPads vil ifølge Facebook gøre det sværere at vise personaliserede annoncer og samtidig ramme især mindre udviklere af mobilapps, for eksempel spil.

Apple opdaterer i løbet af efteråret sit iOS-styresystem til version 14, når også forventeligt fire ny iPhones vil blive præsenteret. Dermed spærrer Apple for, at Facebook og andre, der sælger onlineannoncer, vil kunne bruge eller oprette annonceprofiler på folk, uden at de først udtrykkeligt har givet tilladelse til det, skriver The Wall Street Journal og Reuters.

Alle apps skal spørge om lov

I praksis vil mange apps derfor spørge, om folk ønsker, at deres færden på nettet må blive sporet med det formål at kunne vise annoncer, som de kunne være interesseret i, ud fra den viden som man har samlet ind om dem.

Facebook, som også ejer beskedtjenesten WhatsApp og billedtjenesten Instagram, vil ændre sine apps, så de sandsynligvis ikke behøver at skulle spørge iPhone- og iPad-brugere om tilladelse. Facebook og mange i annonceverdenen forventer nemlig, at mange vil sige nej. En undersøgelse fra analysefirmaet Tap Research viser, at 85 procent vil vælge ikke at give apps tilladelse til sporing, hvis de får muligheden.

Dette vil påvirke ikke blot Facebooks egen forretning, hvis indtægter næsten alle stammer fra annoncesalg, men også alle de apps, der bruger Facebooks Audience Network-system til at sælge annoncer.

»Apples opdateringer kan gøre Audience Network så ineffektivt på iOS 14, at det muligvis ikke vil give mening at bruge det på iOS 14,« skriver Facebook i et officielt blogindlæg.

Apple: Vi forbyder ikke sporing, men ...

En talsmand for Apple siger, at annoncering i apps er helt i orden, og at Apple ikke forbyder sporing. Apple ønsker blot, at hver eneste app indhenter brugernes udtrykkelige tilsagn til, at deres gøren og laden på nettet – hvilke sider de besøger, hvad de foretager sig, og hvad de køber – må spores.

Apple bruger et system, IDFA, der opretter et annonceidentifikationsnummer på 32 tegn, som annoncører og dataindsamlere kan bruge til at følge iPhone-brugernes færden på tværs af de apps, som er installeret.

Brian Wieser, der er ansvarlig for dataindsamling og -brug hos en af verdens største medieinvesteringsgrupper, GroupM, vurderer over for Reuters, at Facebooks indtægter fra Audience Network er på mindre end en milliard dollar. Til sammenligning omsatte Facebook i april-juni i år for 18,7 milliarder dollar.

Større indsigt i indsamling af personlige data

I Europa blev databeskyttelsen (kendt under den engelske forkortelse GDPR) strammet i 2018, så brugerne blandt andet skal give udtrykkelig tilladelse til, at de hjemmesider, som de besøger, må indsamle data om dem. Tilsvarende har man i USA, navnlig i Californien på vestkysten, indført bedre beskyttelse af privatlivets fred, så folk får større indsigt i, hvad der gemmes om dem.

Facebook havde ved udgangen af juni 1,79 milliarder daglige brugere, heraf de 305 millioner i Europa, og har dermed en omfattende indsigt.

Nogle annoncører er bekymrede for, at annoncepriserne vil falde for iPhone-brugere, der siger nej til sporing. Facebook har tidligere afprøvet det og oplevet et fald på 50 procent i omsætning, når personaliseringen af annoncerne forsvandt, fordi folk fravalgte den.

Apple-topchef Tim Cook, som har siddet på posten i snart ti år, har gjort beskyttelsen af privatlivets fred til en af Apples vigtigste prioriteter. Løbende har Apple øget beskyttelsen af personlige oplysninger. Apple er – modsat Facebook og internetgiganten Google – ikke afhængige af annonceindtægter. Apple sælger i stedet sin hardware og gennem de seneste to år i øget omfang andre digitale tjenester, heriblandt streamingtjenester med musik og film/serier, og styrer med hård hånd gennem App Store-butikken adgangen til iPhones og iPads.

Her har der senest været kraftig kritik af, at Apple tager 30 procent af alt salg, som sker gennem mobilapps. Også Google tager 30 procent på sit Android-mobilstyresystem.

LÆS MERE