Europæerne dropper Facebook

Gennem hele 2018 er antallet af europæiske brugere af Facebook faldet. På to andre af de mest lukrative markeder - USA og Canada - er der stilstand.

Siden årsskiftet har tre millioner europæere droppet Facebook. Arkivfoto: Eric Gaillard, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Gaillard

Skandalerne med misbrug af folks personlige data får europæerne til at droppe Facebook.

For tredje kvartal i træk falder antallet af daglige brugere af verdens største sociale netværk, det børsnoterede selskab Facebook, i Europa. I juli-september var 278 millioner europæere »på« hver eneste dag, men tre måneder tidligere var det 279 millioner, og i årets første måneder var det 282 millioner daglige brugere.

Det fremgår af Facebooks regnskab for 3. kvartal, der kom tirsdag aften. Det viser, at Facebooks brugervækst er taget af med en flad udvikling på Facebooks mest lukrative markeder - hjemlandet USA og Canada samt i Europa, hvor kurven vender nedad. Overskuddet blev derfor ikke så stort, som analytikere havde forventet. Ydermere melder Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg ud, at store investeringer i oprydning og bedre sikkerhed i det kommende år vil presse væksten, så det først bliver efter 2019, at Facebook igen vil vokse som tidligere.

Udgifterne er vokset med 53 procent til 7,9 milliarder dollars i forhold til for et år siden og ventes at vokse med 40-50 procent i 2019.

Selskab Kurs Ændr. %

3,3 milliarder dollars i overskud på tre måneder

Facebook, der også ejer billedtjenesten Instagram, beskedtjenesten WhatsApp og VR-brilleproducenten Oculus, omsatte i juli-september for 13,7 milliarder dollars mod 10,3 milliarder for et år siden, og overskuddet var på 3,3 milliarder dollars mod 2,4 milliarder i 3. kvartal 2017. Af omsætningen på 13,7 milliarder kroner kommer 3,3 milliarder fra Europa. Sammenlagt kommer 92 procent af alle annonceindtægter fra, at folk bruger Facebook på deres mobiltelefon.

Overskudsgraden fortsætter også nedad. Den er på et år faldet fra 57 til 42 procent.

Facebook - indbefattet beskedtjenesten Messenger - havde i juli-september 1,49 milliarder daglige brugere mod 1,47 milliarder tre måneder tidligere. Hver bruger indbringer Facebook en omsætning på 6,09 dollars - hver europæiske bruger sikrer dog 8,82 dollars.

41.000 danskeres Facebook-data høstet

Facebook bølger stadig rundt i dønningerne fra sagen om det britiske analysefirma Cambridge Analyticas indsamling af oplysninger om 87 millioner Facebook-brugeres, herunder 41.000 danskeres, personlige data. Det blev i marts afsløret, at Cambridge Analytica gennem en app høstede ikke blot de deltagendes men også hele deres Facebook-omgangskreds' data - uden tilladelse. Facebook greb først senere ind, selv om selskabet vidste, at det fandt sted og var i strid med Facebooks regler.

Dertil kommer balladen om falske nyheder, som spredes gennem Facebook, der nu - hårdt presset af politikere - forsøger at dæmme op for strømmen ved at indføre større sikkerhed og lukke mistænkelige eller direkte misbrugte konti. Endelig blev et stort sikkerhedshul i Facebook offentliggjort i begyndelsen af oktober. Ifølge Facebook kunne hackere trænge ind og tage kontrollen med omkring 50 millioner Facebook-konti, som om de var brugerne selv. Yderligere 40 millioner konti blev vurderet som i risikozonen. Hvorvidt hackere faktisk har rodet rundt i Facebooks systemer, står endnu ikke klart.

Sagerne har - sammen med EUs stramning i foråret af databeskyttelsesreglerne - åbnet folks øjne for, hvor store mængder data Facebook hele tiden samler ind om dem i en minutiøs kortlægning af deres liv og færden. Det har fået mange til at ændre privatlivsindstillingerne i Facebook, ligesom mange vælger at bruge Facebook mindre. En underøgelse fra den amerikanske analysevirksomhed og tænketank Pew Research Center fra maj-juni viste, at 42 procent af de amerikanske Facebook-brugere over 18 år i de seneste 12 måneder har holdt sig væk i »flere uger eller længere«, en fjerdedel har helt fjernet Facebook-appen fra deres mobiltelefon, og 54 procent har rettet på deres privatlivsindstillinger.

Eksplosion i Facebook-ansatte

Facebook er berygtet for sin massive indsamling af oplysninger om brugerne. De mange nettjenester - heriblandt Instagram, WhatsApp og Messenger - er gratis at bruge, hvilket tiltrækker milliarder af brugere, som til gengæld betaler med personlige oplysninger og informationer om deres brug af og færden på nettet. Oplysningerne sætter Facebook i stand til at målrette annoncer særdeles detaljeret, hvilket er indtægtsgrundlaget.

Antallet af medarbejdere hos Facebook fortsætter med at eksplodere. Ved udgangen af september var 33.606 ansat i koncernen mod 30.275 tre måneder tidligere og 23.165 for et år siden.