For 41. år i træk kan det lille nicheprægede flyselskab Sun-Air præsentere millionoverskud. Ifølge årsregnskabet har selskabet et overskud på 5,2 mio. kroner efter skat, hvilket er en fremgang i forhold til sidste år, hvor resultatet lød på 2,9 mio. kroner.
Ifølge adm. direktør i Sun-Air Kristoffer Sundberg er resultatet tilfredsstillende, selvom der er plads til forbedringer.
»Vores regnskab er acceptabelt forholdene i branchen taget i betragtning. Sidste år havde vi eksempelvis ekstra udgifter til brændstof på 5 mio. kr., mens udgifterne til køb af CO2-kvoter steg med 4 mio. kr.,« siger han til Finans.dk.
Dermed står Sun-Air som et lille lyspunkt i en flybranche, der har generelt har det svært. Således måtte det gældsplagede lavprisselskab Norwegian Air Shuttle i januar måned melde om et noget skuffende årsresultat, hvilket gik hårdt ud over selskabet på børsen, som Berlingske tidligere har beskrevet.
Sun-Airs succes skal ifølge Kristoffer Sundberg findes i virksomhedens strategi i forhold til flyruter.
Firmaet satser på det tyske marked med ruter fra Friedrichshafen i det sydlige Tyskland til Hamborg og Düsseldorf. Til foråret åbner Sun-Air en rute fra Bremen til Toulouse i Frankrig.
I en branche med hård konkurrence er det ifølge direktøren vigtigt at kunne tilbyde alternative former for rejser til kunderne, og det gælder i særdeleshed for mindre selskaber.
»Vi finder nicheruter, hvor der er et behov i erhvervslivet. Typisk laver vi aftaler med flere selskaber, som garanterer at købe et vist antal sæder,« siger Kristoffer Sundberg ifølge Finans.dk.
Sun-Air blev etableret i 1978 af parret Niels og Gunhild Sundberg. Det har base i Billund og har i alt 28 fly.