Eksplosiv stigning i e-handel under coronakrisen: »Det er kommet for at blive«

Coronakrisen har betydet en eksplosiv stigning i danskere, der shopper online, viser undersøgelse. Detaileksperter peger på, at forbrugerne er kommet for at blive. Det kan få de fysiske butikker til at tage nye midler i brug for at lokke kunderne tilbage.

Hver anden dansker har handlet mere på internettet under coronakrisen, viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Knudsen / Ritzau Scanpix

Få klik på musen, enkelte tryk på tastaturet og så er indkøbskurven tømt.

Uden man behøver at ulejlige sig med at fjerne varerne fra kassebåndet – eller bevæge sig udendørs.

For mange er e-handel blevet en bekvem og nem løsning til at håndtere diverse indkøb på den uendelige store markedsplads, som internettet har udviklet sig til de seneste årtier.

Derfor har fortsat flere forbrugere benyttet sig af e-handel år for år – men under coronakrisen har man oplevet en »eksplosiv« stigning i antallet af nye kunder, som shopper online.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af nethandlens brancheforening, Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), som undervejs i coronakrisen har fulgt udviklingen med e-handel tæt.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 52 procent af danskerne har handlet mere online i den periode, hvor virusudbruddet har stået på herhjemme, end de normalt ville gøre, samt at det samlede forbrug på nettet i april er større end omsætningerne i januar og februar.

Tilmed viser tal fra FDIHs medlemmer, at hver femte netbutik havde en vækst på mindst 50 pct., mens mere end hver tiende har over 100 pct. vækst i starten af maj måned i forhold til, hvad netbutikkerne havde budgetteret med.

Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH, kalder coronakrisen et »gennembrud« for al handel på nettet.

Det skyldes især, at flere nye kunder og butikker har taget e-handel til sig under virusudbruddet, fordi der har været begrænsede muligheder for at handle i de fysiske butikker.

Vurderingen fra Niels Ralund er, at flere af de nytilkomne forhandlere og forbrugere er kommet for at blive.

»Jeg tror på, at langt de fleste almindelige forretninger har fundet ud af, at de er nødt til at have e-handel. Og jeg tror på, at mange af de forbrugere, der er kommet på e-handel vil blive trofaste kunder fremover,« lyder det fra Niels Ralund.

Den vurdering bakkes blandt andet op af Mogens Bjerre, der er detailhandelsekspert og forsker i forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School.

»Forventningen er bestemt, at mange af de kunder, som er konverteret til e-handel, de vil blive hængende, og de vil formentlig også udvide deres køb,« siger han.

»Coronakrisen har også givet de fysiske forretninger anledning til at overveje, hvordan de bedst kombinerer offline med online, ellers risikerer de at få det endnu sværere, end de havde det i forvejen,« tilføjer han.

Fremgang i e-handel udfordrer de fysiske butikker

De nye vilkår, som coronakrisen har foranlediget, har vist sig i danskernes forbrug, når det kommer til e-handel, hvor nogle brancher har oplevet fremgang, mens andre har oplevet nedgang i efterspørgslen.

Blandt andet har der været en massiv fremgang i at handle dagligvarer online, og det var især her danskerne trykkede på bestillingsknappen allerede samme aften, som statsminister Mette Frederiksen (S) bebudede nedlukning af Danmark d. 11. marts.

»Det startede som et granatschok og bragede afsted samme aften, som statsministeren var på. Folk bestilte især dagligvarer og alt inden for helse, medicinal og værnemidler. Det, vi kan se nu, er, at stort set alle andre er kommet med,« oplyser Niels Ralund, adm. direktør for FDIH.

For april måned har man således oplevet en fordobling på andelen af forbruget på dagligvarer, som er gået fra fire pct. til ni pct. sammenlignet med april 2019.

Detailhandelsekspert Bruno Christensen vurderer dog, at de forbrugsændringer ikke kommer til at være varige, men at de kommer tilbage i nogenlunde normalt gænge i takt med at samfundet vender tilbage til normalen.

På samme vis forventer han, at e-handel generelt vil falde drastisk i samme omgang.

»I det hele taget er ønsket om at handle blevet udløst via e-handel, når butikkerne har været lukket. Derfor oplever vi denne her voldsomme stigning. Nu kommer den nye fase, hvor butikker og centre har åbnet, og så vil vi nok se et fald på e-handel igen, især på de områder, hvor der har været en eksplosiv vækst såsom dagligvarer,« lyder det fra Bruno Christensen.

Undersøgelsen fra FDIH viser også, at det kun er 15 pct., som vil skrue op for brugen af e-handel efter krisen, mens 73 pct. forventer, at deres forbrug vil blive som før krisen og 11 pct. svarer, at de vil skrue ned for at shoppe via nettet, når krisen er afværget.

Bruno Christensen, Detailekspert

»Der kommer en hård priskonkurrence resten af året.«


Bruno Christensen understreger endvidere, at butikkernes nedlukning og den i forvejen store konkurrence mellem fysiske og online butikker er blevet sat på spidsen under coronakrisen.

Og det har efterladt de fysiske butikker i en penibel situation, hvor de kan blive nødt til at sætte priserne i bund, og træde ind i en priskonkurrence med e-handlen – og øvrige konkurrenter – i den nærmeste fremtid.

Dels for ikke at gå fallit og dels for at lokke kunderne væk fra skærmen og ud i butikkerne, oplyser Bruno Christensen.

»De fysiske butikker vil søge at genoprette det tabte. Derfor vil de sætte mange af de varer, som har ventet på at blive solgt, ned til lavere priser. Så der kommer en hård priskonkurrence resten af året. Og det vil flytte nogle af de forbrugere, som synes det var behageligt at handle på nettet, tilbage til butikkerne, fordi de kommer til at få voldsomme incitamenter for at handle fysisk, når det kommer til prisen,« lyder det.

»Selv om butikkerne ikke har råd til en priskonkurrence, har de mindre råd til alternativet. De mangler likviditet, så de har behov for at få penge i kassen. De er nødt til at gøre det, hvis de skal have chancer for at overleve,« tilføjer Bruno Christensen.