Massiv fremgang for butikkerne efter genåbning

Detailsalget steg med 9,4 procent i maj, men reelt kan danskerne have købt endnu mere. Tøjsalget steg med 98 procent, da butikkerne genåbnede.

Storcentrene i Danmark genåbnede 11. maj efter næsten to måneders lukning. Det ses tydeligt på salgstallene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Kurven peger nærmest lige lukt i vejret for den danske detailhandel, efter at Danmark er blevet genåbnet oven på de værste dele af coronakrisen.

Detailsalget steg i maj med 9,4 procent sammenlignet med april, viser friske tal fra Danmarks Statistik, som korrigerer for prisudvikling, sæsonudsving og effekten af handelsdage. Det er ifølge økonom Anders Christian Overvad fra Arbejdernes Landsbank den største månedlige stigning i statistikkens historie, som går tilbage til 2000, og dermed ligger det samlede detailsalg fem procent højere, end før coronakrisen ramte.

11. maj genåbnede storcentrene efter to måneders lukning, og samtidig blev pladskravene pr. kunde sænket.

Så vild er stigningen i detailhandelen, efter at butikkerne igen kunne åbne. Kilde: Danmarks Statistik Fold sammen
Læs mere

Eksplosion i tøjsalget – og feriepengene kan hjælpe til

Særligt tøjsalget eksploderede sammen med butiksåbningerne. Det lå hele 98 procent højere i maj sammenlignet med april, nu hvor der igen var behov for at komme ud og på arbejde og ikke længere skulle sidde hjemme for at arbejde, blive undervist eller blive passet.

Stigningen er dog ikke nok til at hente det tabte, så tøjsalget ligger stadig 18 procent under niveauet fra februar. Salget af andre forbrugsvarer steg i maj med 8,6 procent, og der blev solgt 3,1 procent flere fødevarer.

»Det er dog væsentligt at fremhæve, at detailsalget ikke tager højde for nethandel på udenlandske hjemmesider. Det betyder, at detailsalget ikke nødvendigvis fanger de underliggende forbrugsmønstre, som danskerne har i øjeblikket, og det gør det ydermere vanskeligt at sammenligne de forskellige grupper i detailhandelen. Der er altså en sandsynlighed for, at danskernes forbrug har ligget højere, end detailsalget tilsiger,« siger Anders Christian Overvad fra Arbejdernes Landsbank.

Han ser dog den bratte stigning i handelen som »en ketchupeffekt«, fordi det ikke har været muligt at købe mange af de ting, som folk gerne ville have, under lukningen.

»Derfor tror vi også, at detailsalget vil finde et lidt lavere niveau de kommende måneder, men frigivelsen af danskernes feriepenge har bestemt potentialet til at holde forbruget oppe,« mener økonomen.

En fare lurer i horisonten

Også cheføkonom i Dansk Erhverv Tore Stramer forventer en fortsat bedring i detailsalget i løbet af sommeren – om end »en mere skrøbelig fremgang end det, vi har set i foråret«.

Men han frygter, at ledigheden igen vil begynde at stige nu, hvor de særlige lønkompensationsordninger begynder at løbe ud.

»Detailhandlen udgør en hjørnesten i dansk økonomi og beskæftiger ca. 250.000 personer. Det er supervigtigt, at fremgangen i privatforbruget bider sig fast og ikke fiser ud hen over sommeren,« slår han fast.

Også cheføkonom i Nykredit, Troels Kromand Danielsen, advarer om, at krisen og smittefaren ikke er ovre.

»Forbrugerne er heldigvis bevidste om, at de denne gang går krisen i møde væsentligt bedre polstret end ved tidligere kriser. Det så vi tydeligt med forbrugertilliden i sidste uge. Og det er værd at holde fast i. Det ser nu nemlig ud til, at forbrugerne forholdsvis hurtigt har fået lysten til at forbruge tilbage. Og det er essentielt for at få dansk økonomi på fode igen,« siger han.

For hele »coronaperioden« marts-maj lå detailsalget 1,1 procent lavere end mellem december 2019 og februar 2020.