Eksperter: Pædofilisag kan udvikle sig til en stor og dyr skandale for YouTube

Annoncørerne flygter fra YouTube efter afsløringer af, at pædofile udnytter platformen. Det kan blive dyrt for YouTube, hvis forretningsmodel bygger på annoncekroner.

Platformen er kommet i vælten, efter YouTuberen Matt Watson tidligere på ugen anklagede platformen for at facilitere seksuel udnyttelse af børn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Skærmbillede/YuoTube

En lang række virksomheder - både danske og udenlandske - har i denne uge droppet at reklamere på YouTube, efter at det er kommet frem, at pædofile udnytter platformen.

Og det er en sag, der kan ende som en stor skandale for YouTube, lyder det fra eksperter.

»YouTube er godt på vej ind i en shitstorm, og annoncørerne vil selvfølgelig ikke associeres med den her shitstom og pædofili. Det får en dårlig afsmitning på deres brand, og så vil de hellere trække sig,« siger Camilla Mehlsen, der er medie- og uddannelsesrådgiver hos Mehlsen Media, og som har skrevet flere bøger om digitale medier.

Hun peger på, at det er en skandale, som koster selskabet dyrt.

»For YouTubes forretningsmoddel bygger på annoncekroner, og lige nu ser vi en dominoeffekt, hvor flere og flere virksomheder dropper at reklamere på platformen,« siger hun.

Platformen er kommet i vælten, efter at den amerikanske youtuber Matt Watson tidligere på ugen anklagede platformen for at facilitere seksuel udnyttelse af børn. Han viste, hvordan YouTubes algoritme er bygget på en måde, hvor den anbefaler relaterede videoer, der er populære hos andre brugere med samme præferencer.

Det har haft den utilsigtede effekt, at algoritmen beredvilligt har anbefalet videoer med letpåklædte børn, når den har fornemmet, at brugeren gerne ville se videoer med små piger, der er iført badetøj, dyrker gymnastik eller danser halvnøgne.

Derudover skriver pædofile tidskoder i kommentarsporet, som linker til steder i videoen, de synes er særligt interessante. For eksempel hvor børnene er letpåklædte. Samtidig udnytter pædofile kommentarsporet til at dele links til hjemmesider og videoer med reel børneporno og skriver seksualiserende kommentarer til videoerne med børnene.

Kritikken har fået en lang række virksomheder som Coop, Spies, YouSee, McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag det populære spil »Fortnite«, til at stoppe med at reklamere på YouTube, indtil virksomheden kan garantere, at pædofile ikke har frit spil på platformen.

Dyrt at overvåge

Også Mikkel Flyverbom, der er professor i digitale forandringer på Copenhagen Business School, peger på, at sagen er ved at udvikle sig til en decideret skandale for YouTube, der er ejet af Google.

»Annoncørerne er på vagt ove rfor at blive en del af endnu en skandale som den, vi så med Facebook,« siger han.

Her henviser han til det datalæk af 87 millioner Facebook-brugeres data, som blev kendt som Cambridge Analytica-skandalen.

Også den populære billedtjeneste Snapchat kom i 2014 i uføre, da en gruppe hackere havde skaffet sig adgang til tjenesten og truede med at offentliggøre 200.000 private og intime billeder og videoer.

Det er imidlertidig dyrt for Youtube at kontrollere, at platformen ikke bliver misbrugt.

»YouTube har bygget deres platform op på at have så få ansat som muligt og har nogle automatiserede systemer, som skal prøve at opfange de her ting, mens man opfordrer brugerne til at indrapportere stødende indhold, så det er en kæmpe udfording for dem at tage det ansvar, for det betyder, at man skal ansætte endnu flere mennesker, og det er klart, at så ændrer de deres forretningsmodel og indtjening,« siger Mikkel Flyverbom.

Camilla Mehlsen mener også, at spørgsmålet om, hvornår man skal blokere indhold eller brugere er en gråzone.

»For hvis en ni-årig pige lægger en video op, hvor hun har bikini på, og nogle skriver »du er så smuk«, er det så klamt? Og hvor går grænsen? Der står YouTube nu i et kæmpe dilemma om ytringsfrihed,« siger hun.

Afsløringerne har fået YouTube til at lukke 400 kanaler, og virksomheden har samtidig deaktiveret kommentar-funktionen på millioner af videoer.

Hos Google Danmark kan kommunikationschef Jesper Vangkilde »godt forstå, at annoncører er skeptiske« efter afsløringerne af, hvad der er sket på platformen.

»Det er en helt afskyelig adfærd, som strider lodret mod det, som YouTube står for. Derfor tager vi også selv dyb afstand fra det. Vi forsøger at bekæmpe det med alle midler og har i øvrigt meldt sagerne til myndighederne,« siger han.

Du siger, I bekæmper det med alle midler, men annoncørerne efterspørger en garanti for, at pædofile ikke har frit spil på platformen. Hvornår kan I garantere det?

»Her og nu handler det om at få løst en konkret sag og få forbedreet mekanismerne endnu mere. Hver dag bliver der slettet 100.000-vis af videoer, og der bliver hver dag slettet millioner af kommentarer, så der er allerede en høj grad af regulering, men vi skal blive endnu bedre, og det gælder både maskiner og mennesker,« siger han.