Efter kæmpe coronaunderskud i Joe & The Juice: Har tabt tæt på en milliard kroner de seneste tre år

Den danske juicekæde Joe & The Juice har fredag offentliggjort sit årsregnskab for coronaåret 2020. Med et underskud på 484 millioner kroner har kæden nu tabt knap en milliard kroner de seneste tre år.

Joe & The Juice kom ud af 2020 med et underskud på knap en halv milliard kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Joe & The Juice kom ud af 2020 med et stort underskud.

Det viser selskabets årsregnskab, der netop er offentliggjort.

Omsætningen i det forgangne år, som i høj grad var præget af coronakrisen, var 853 millioner kroner. Året forinden var omsætningen 1,2 milliarder kroner.

Derudover fortsætter juicekæden med et ganske markant underskud. Alene i 2020 tabte selskabet 484 millioner kroner, så når man lægger underskuddet på 361 millioner kroner fra 2019 og underskuddet på 113 millioner kroner fra 2018 oveni, har juicekæden tabt næsten en milliard kroner de seneste tre år.

Tidligere har forklaringen på underskuddet været den store ekspansion, som har ført til Joe & The Juice-forretninger verden over. Men ifølge regnskabet har der været en reduktion i antallet af forretninger det seneste år. Kædens 1.783 medarbejdere er således fordelt over 302 forretninger, hvis man inkluderer franchises. Det er otte færre end sidste år.

Og uden franchises er der 277 Joe & Juice-forretninger, hvilket er 12 færre end sidste år. Kæden er til stede i 15 forskellige lande.

»Joe & The Juice var og er stadig økonomisk påvirket af pandemien som følge af faldet i trafikken gennem gader, shoppingcentre og lufthavne på grund af den hårde nedlukning og de lukkede grænser,« skriver selskabet i årsrapporten.

I april 2020 rejste Joe & The Juice 200 millioner kroner i en investering samt yderligere 100 millioner kroner i gæld for at sikre nok likviditet under pandemien.

Skiftede topchef

Det er knap en måned siden, at det var store skiftedag i toppen af det danske juiceimperium. 25. juni fratrådte den administrerende direktør, Sebastian Vestergaard, med øjeblikkelig virkning, skrev han selv på LinkedIn.

»Over den seneste måned har jeg haft en konstruktiv dialog med bestyrelsen i Joe & The Juice. Det har ført til den konklusion, at jeg træder tilbage som administrerende direktør og fortsætter i en ny rolle med fokus på forretningsudvikling,« lød det.

Ind trådte i stedet Thomas Nørøxe, der kom fra en stilling som personalechef i virksomheden. Efterfølgende skrev mediet InsideBusiness, at skiftet på topposten skyldtes, at revisionshuset Deloitte, der overtog rollen som revisor fra PwC ved årsskiftet, fandt en række uregelmæssigheder i årsrapporterne.

Det drejede sig om forhold omkring afskrivninger, som i virkeligheden dækkede over tab i forbindelse med butikslukninger samt forkert bogføring og en række andre ting. Oplysningerne om uregelmæssighederne er efterfølgende blevet bekræftet af et tredje revisionshus, Ernst & Young, skrev InsideBusiness. Joe & The Juice havde ingen kommentarer til oplysningerne.

I årsregnskabet skriver kæden, at »året 2021 vil uden tvivl blive udfordrende, men vi går ind i det nye år i bedre form og forberedte«.

Alligevel er forventningen, at omsætningen i 2021 vil stige med 25 procent, mens det er planen at åbne flere butikker i de markeder, hvor kæden allerede er til stede i dag.

»Covid-19 har været en hård men på mange måder også en sund krise for Joe & The Juice. Vi har været forbi et vendepunkt, og nu står forretningen toptrimmet, og vi er stærkere end nogensinde,« udtaler administrerende direktør Thomas Nørøxe i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med regnskabet.

Her tilføjes det også, at selskabet har ændret regnskabspraksis til den såkaldte IFRS 16-regnskabsstandard for bedre at kunne sammenligne udviklingen med internationale konkurrenter. Med den nye praksis har selskabet et driftsresultat (EBITDA) på 230 millioner kroner i 2020.

»Covid-19 har kostet os en femtedel af omsætningen i 2020. Alligevel lykkes det os at levere et driftsresultat, der med sammenlignelige regnskabsprincipper ville levere et resultat tæt på nul. Det er vi ganske tilfredse med. Vi er selvfølgelig bevidste om, at vi står med et relativt stort samlet underskud, men vores drift er så positiv, at vi ved, at vi er på rette kurs.«