Dyster prognose: Så mange år kan der gå, før flytrafikken er tilbage

Der er lange udsigter til, at flytrafikken vender tilbage til niveauet fra før coronakrisen, viser en ny prognose fra brancheforeningen Dansk Luftfart.

En ny prognose tegner et dystert billede for flytrafikken i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Coronakrisen vil trække lange spor for dansk luftfart. Spoler vi eksempelvis tiden frem til årets sidste kvartal, vil kun 43 procent af de rejsende være tilbage.

Det viser en ny, dyster prognose, som er udarbejdet af brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) under Dansk Industri (DI), skriver Finans.

»Vi forventer desværre ikke, at pandemien er ovre, selvom store dele af befolkninger både herhjemme og i Europa bliver vaccineret. Der er usikkerhed om udviklingen af mutationer, og det vil lægge en markant dæmper på rejselysten og formentlig også på rejsemulighederne,« siger Michael Svane, direktør i DI og BDL, til Finans.

I 2019 nåede antallet af afrejsende flypassagerer fra de danske lufthavne op på 18,2 millioner – men så kom coronakrisen året efter.

Coronapandemien fik antallet af flypassagerer til at falde med 60 procent på verdensplan, og krisen har dermed skabt en langt større nedgang end finanskrisen og terrorangrebene 11. september 2001, skrev FNs organisation for civil luftfart, ICAO, forleden i en analyse.

Bedste og værste scenario

Også i andet halvår af 2021 vil der være langt mellem passagererne, viser den nye prognose fra BDL.

Ifølge prognosen vil antallet af afrejsende passagerer fra danske lufthavne i tredje kvartal blot være på 30 procent af niveauet fra før coronakrisen.

Michael Svane er ifølge Finans af den faste overbevisning, at der vil gå adskillige år, før trafikken er tilbage på niveauet fra før coronakrisen. I bedste fald vil det i et mildt forløb ifølge prognosen ske i 2024. I et mellemscenario sker genopretningen i 2025, og i værste fald er trafikken først tilbage i 2027.

Krisen har allerede fået dramatiske konsekvenser overalt i luftfartsindustrien. Den skandinaviske luftfartskæmpe SAS tabte næsten syv milliarder kroner i 2020, hvilket var det største underskud nogensinde.

Ærkerivalen Norwegian er i dag blot en skygge af sig selv med få norske indenrigsruter tilbage, og en lang række luftfartsselskaber over hele kloden er kun i live, fordi staterne har skudt milliarder af kroner i selskaberne.