Dyson får suget håbet ud af sine elektriske bildrømme

Den britiske opfinder og erhvervsmand James Dyson, der er kendt for poseløse støvsugere, må opgive sin helt store satsning på en ny innovativ elbil. Projektet har kostet milliarder, men ingen vil investere i det.

Den britiske opfinder og erhvervsmand James Dyson havde håbet på, at teknologien fra hans støvsugere ville give ham en fordel på markedet for elbiler. Men projektet er blevet en fiasko. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christophe Archambault/AFP/Ritzau Scanpix

Undervejs i forløbet har den britiske milliardæropfinder James Dyson kaldt den en »fantastisk elbil«. Produktionen blev flyttet til Asien – det perfekte marked. 17 milliarder kroner investerede han i sine bildrømme.

Men nu to år senere må den nytænkende erhvervsmand skrotte elbilerne og droppe drømmene, som skulle redefinere hans forretning. Det skriver Financial Times.

»Selv om vi har kæmpet hårdt gennem udviklingsprocessen, så kan vi ikke længere se, hvordan vi skal kunne sælge det og gøre det kommercielt,« skrev James Dyson i en e-mail til sit personale, ifølge avisen.

Det skyldes, at det ikke er lykkedes Dyson at opstøve en køber af bildesignet, og derfor når virksomheden ikke i mål med at bygge en bil fra bunden i Singapore, hvor fabrikken holder til.

Ingen vil købe designet

James Dyson er kendt for sine innovative husholdningsapparater. Særligt den poseløse Dyson-støvsuger og udviklingen af tilhørende batterier har været en kæmpe succes verden over.

Udviklerne bag er blevet eksperter inden for batterisystemer, aerodynamik og højteknologisk produktfremstilling. Og de erfaringer havde James Dyson håbet på, at han kunne overføre til elbilindustrien.

Men det viser sig, at støvsugere og biler ikke er gået godt i spænd. De store ambitioner stødte ind i hård konkurrence fra allerede etablerede bilmastodonter som f.eks. eksklusive Tesla og har derfor haft svært ved at få fat i markedet.

»Vi har været igennem en lang proces for at finde en køber til projektet, hvilket desværre ikke er lykkedes,« skrev James Dyson i e-mailen til sine ansatte.

Bil-begejstringen var stor

James Dyson er en højt profileret forretningsmand og investor i Storbritannien, og derfor er projektets fiasko noget af en kovending for milliardæren. Begejstringen var ellers stor, da han for to år siden proklamerede, at han ville skabe en »radikal anderledes« elbil.

Virksomheden søgte endda patent på bilens design for at vise dens potentiale og rykkede hele produktionen til Singapore. Det sidste førte til ophedet debat.

James Dyson har nemlig offentligt været stor fortaler for Brexit. Kort efter hans positive udtalelser besluttede han at flytte virksomheden til udlandet. Her måtte han argumentere for, at det intet havde med Brexit og skat i Storbritannien at gøre, men udelukkende skyldtes, at kundebasen og udviklingen af elbilen havde større muligheder i Asien.

Muligheder, der nu er faldet helt til jorden. Bilprojektet har alene over 500 ansatte, hvoraf 22 arbejder på fabrikken i Singapore. Britiske Dyson har i alt en global arbejdsstyrke, der tæller 14.000 mand.

»Vi arbejder på at finde alternative roller i Dyson til så mange af de ansatte som muligt, og vi har tilstrækkelige stillinger i virksomheden til de fleste af vores folk,« har James Dyson udtalt.