Støvsugerkongen vil suge livet ud af Tesla med nye patenter

James Dyson, den britiske grundlægger og direktør for støvsugerfabrikanten Dyson, vil satse alt på et nyt forretningseventyr i elbilbranchen. Han mener, at de mange års erfaring med batteriteknologi i støvsugerbranchen vil give ham store fordele inden for elbiler.

Grundlægger og adm. direktør i Dyson James Dyson rykker hele sin multimilliardvirksomhed fra Storbritannien, men modsat mange andre har Brexit ifølge hans egne udtalelser intet med flyttteplanerne at gøre. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHRISTOPHE ARCHAMBAULT/Ritzau Scanpix

Den britiske støvsugerproducent Dyson er kendt for innovation. Men nu vil James Dyson, manden bag den første poseløse støvsuger, køre virksomheden ud af et helt nyt spor.

Han vil producere elbiler, da han mener, at Dysons erfaring med batteriteknologi, aerodynamik og elektriske motorer vil give selskabet store fordele i kapløbet mod Tesla og de mange kinesiske iværksættervirksomheder.

Dyson ansøgte om de første patenter for 18 måneder siden. Torsdag kunne de ses offentligt. For at sætte skub i projektet og nå målet om at sende de første biler på gaden i 2021 har Dyson mere eller mindre satset hele virksomhedens fremtid på at få projektet til at lykkes.

Dyson har investeret 2,5 milliarder pund, svarende til knap 22 milliarder kr., i at rykke virksomheden op med rode og rykke hele molevitten til Singapore, hvor det er planen, at elbilproduktionen skal foregå.

Det har han tidligere mødt skarp kritik for, da han selv har været fortaler for Brexit. Han hævder dog selv, at Brexit intet har med firmaflytningen at gøre. Det skriver Financial Times.

Stor gummikontrakt i hus

Såfremt elbilsmissionen lykkes, vil det være en stor personlig succes for James Dyson, der for år tilbage fik sine ambitioner om at bruge støvsugerteknologi som luftfiltre i udstødninger pure afvist af diverse bilfabrikanter. Derfor tager han nu sagen i egen hånd.

Patenttegningerne viser, at Dyson har en række designmæssige justeringer, der skal få den kommende bil til at suse afsted med så lav vindmodstand som muligt, eksempelvis en relativt flad forrude og to sæt hjul, der er placeret helt ude i enderne af køretøjet.

»Rækkevidden er naturligvis det vigtigste for en elbil, men det handler også om effektivitet – hele pointen med en elbil er jo ikke at spilde energi,« siger James Dyson.

Dyson har allerede underskrevet en kontrakt med en stor bildæksfabrikant. Virksomheden har planer om at have et lager af dæk i alle lande, hvilket selskabet i dag allerede har med reservedele til støvsugere, der er tilgængelige i alle lande, hvor produkterne forhandles. Ifølge direktøren er omkostningerne »under kontrol«.

Dyson forklarer valget af Singapore som ny base helt kort.

»Du kan bygge fabrikker langt hurtigere her end andre steder,« siger James Dyson og forklarer, at byggeriet allerede er i de afsluttende stadier, ligesom den første prototype er ved at blive produceret.