Dyne-Larsen laver kæmpe koncern med 2.570 butikker

Jysk-ejeren slår nu hans to selvstændige forretningsenheder Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager sammen til en samlet enhed.

Lars Larsen åbnede den første butik i 1979. I dag har Jysk over 2.700 butikker og 23.000 medarbejdere i 51 lande. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Lars Larsen samler nu delene i sit imperium i én stor koncern.

Efter længere tids overvejelse har Jysk-familien besluttet at slå sit tyske selskab Dänisches Bettenlager, der driver 1.283 Jysk-butikker i syv lande, sammen med selskabet Jysk Nordic, der driver 1.287 Jysk-butikker i 20 lande. Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse.

»Vi har vurderet, at ét samlet Jysk har større styrke og dermed bedre mulighed for fremtidig succes i et marked, der generelt er »præget af færre men større konkurrenter,« siger bestyrelsesformand og ejer Lars Larsen i pressemeddelelsen.

Den nye enhed får nuværende CEO & President i Jysk Nordic, Jan Bøgh, som ny direktør, ligesom der fremover bliver et Executive Management Team, der træffer beslutninger på tværs af hele gruppen.

»Jeg tror på, at vi styrker Jysk markant ved at slå de to enheder sammen og drive Jysk som én virksomhed. Det er en opgave, jeg glæder mig utrolig meget til at stå i spidsen for. Efter 24 år i Jysk og 20 år som CEO for Jysk Nordic har jeg selvfølgelig et meget indgående kendskab til den del af forretningen,« siger Jan Bøgh og uddyber:

»Derfor glæder jeg mig rigtig meget til at blive endnu klogere på Dänisches Bettenlager og dermed sikre, at den nye fælles virksomhed kommer til at bestå af det bedste fra de to verdener,« siger han.

Tysk ledelse får nye roller

I årtier har Jysk-koncernen bestået af de to selskaber, som gennem årene hver især har vokset sig større. Dänisches Bettenlager har hovedkvarter i Tyskland og driver kæden i de tysktalende lande samt i bl.a. Italien, Frankrig, Portugal og Spanien. Men den del af forretningen er de seneste år ikke vokset lige så hurtigt som Jysk Nordic, der i det seneste regnskabsår øgede salget med ti pct.

Fusionen betyder også, at Lars Larsens mangeårige trofaste chefer i Dänisches Bettenlager får nye og mindre roller. Selskabets nuværende direktør, Aage Nielsen, har indvilget i midlertidigt at blive en del af den nye fælles indkøbsorganisation, mens et andet medlem af det tyske selskabs daglige ledelse, direktør Ole Nielsen, bliver en del af ledelsen i den nye fælles enhed og indtræder som en del af Jysk Nordics Executive Management Team, der dermed udvides til ni personer.

Ole Nielsen får titel af Executive Vice President Retail med ansvar for de syv lande, der i dag drives af Dänisches Bettenlager. Han vil desuden varetage rollen som Country Manager for Tyskland.

Hos Jysk afviser kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen, at fusionen er en spareøvelse:

»Men konkurrenterne bliver større, og derfor mener vi, at det giver god mening at slå de to selskaber sammen. Nu har vi jo drevet dem hver for sig i mange år, og de er begge meget succesfulde, men hvis vi slår det, vi har lært hver især, sammen til ét stort selskab og bruger den viden, giver det rigtig god mening,« siger han.

»Og det er vigtigt at sige, at der ikke er lagt op til, at der skal spares stillinger. Der kan være mange synergier at hente, men vi skal jo stadig åbne 100 butikker hvert år, så der er masser af plads til både eksisterende og nye medarbejdere,« tilføjer han.

Kontoret i Brabrand ved Aarhus skal fungere som hovedkontor for det nye samlede Jysk, mens den nye kæmpekoncern beholder Dänisches Bettenlagers nuværende hovedkontor i Handewitt.

Jysk lagde i det forskudte regnskabsår 2017/18 endnu en milliard kroner oven i omsætningen, som landede på 26,6 mia. kroner. I samme periode tjente Jysk 3,5 mia. kroner på driften (EBIT), hvilket er den højeste indtjening nogensinde.

Det er særligt i Øst- og Sydeuropa og på Balkan, at Jysk har store vækstrater, mens kundestrømmen i regnskabsåret er øget med 12 pct.

Gruppen gik i løbet af året ind i land nummer 50. Det skete, da en lokal franchisepartner åbnede sin første butik i Dubai.

Jysk-koncernen har det seneste år åbnet 139 nye butikker – og målet er fortsat ekspansion i mindst samme takt. Lars Larsen har tidligere meldt ud, at hans ambition er at komme over 5.000 butikker i løbet af en årrække.