Detailekspert om Niels Thorborgs Værsgo-kæde: »Konkurrencestyrelsen handlede besynderligt«

Kop & Kande opkøbte mandag 11 af Niels Thorborgs Værsgo-forretninger, mens de resterende 12 lukkes inden udgangen af 2020. Kæden fik kun to års levetid, og en detailekspert undrer sig over forløbet – og kalder særligt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rolle for »besynderlig«. Styrelsen afviser kritikken.

Niels Thorborg solgte i går 11 butikker fra Værsgo-kæden til Kop & Kande, mens de resterende 12 bliver lukket inden udgangen af 2020. Asbjørn Sand/Ritzau Scanpix

»Besynderligt.« Det er det ord, som markedsanalytiker og detailekspert Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia bruger, når han bliver bedt om at beskrive det forløb, som for to år siden førte til etableringen af isenkræmmerkæden Værsgo. Kæden var indtil i går ejet af den fynske erhvervsmand og L'easy-milliardær Niels Thorborg, der netop nu er ved at etablere Danmarks nyeste bank, Facit Bank.

At det lige præcis er »besynderligt«, skyldes, at Værsgo, som i dag er ejet af Kop & Kande, i langt højere grad bærer præg af at være »skabt af nød frem for lyst«, hvis man spørger detaileksperten.