Datatilsyn kaster sig over Facebooks Ray-Ban-solbriller

Der gik kun få timer, fra Facebook havde lanceret solbriller med indbygget kamera og mikrofoner, til det italienske datatilsyn krævede svar fra den børsnoterede, amerikanske gigant.

Facebooks nye Ray-Ban-solbriller har indbygget kamera, højttalere og mikrofoner og kan desuden betjenes med stemmen. De europæiske datatilsyn er allerede gået ind i at undersøge, om de overholder databeskyttelsesreglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ray-Ban/Facebook/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kun få timer efter lanceringen af Facebooks Ray-Ban-solbriller med indbyggede mikrofoner og kameraer kastede europæiske datatilsyn sig over dem.

Det italienske datatilsyn, Garante, bad allerede fredag Facebook om afklaring på, hvorvidt solbrillerne overholder gængs datalovgivning om beskyttelse af privatlivets fred.

Solbriller med kamera, højttalere og mikrofoner

Det skete, da Garante ifølge nyhedsbureauet Reuters sendte sit krav til det irske datatilsyn, som på vegne af alle EU-landene fører tilsyn med Facebook og en række andre af teknologigiganterne, fordi disse har placeres deres europæiske hovedsæder i Irland, hvor selskabsskatten er lavere end i resten af EU.

Det børsnoterede Facebook, som står bag verdens største sociale netværk, er gået i samarbejde med Essilor Luxottica, som har designet Ray-Ban-solbriller i 20 forskellige varianter til Facebook. Solbrillerne er udstyret med kamera, som kan optage både billeder og filmklip på op til 30 sekunder, indbyggede højttalere og tre indbyggede mikrofoner.

Solbrillerne, der koster 300 dollar, er koblet tæt sammen med Facebooks systemer, så man kan lægge sine optagelser ud til skue.

Det italienske datatilsyn ønsker oplysninger om de tiltag, som Facebook har taget for at sikre folk mod at blive filmet ved et tilfælde, især børn. Samtidig ønsker datatilsynet indsigt i, hvordan Facebook håndterer anonymt indsamlede data, samt hvordan talegenkendelsen i brillerne, som kan bruges til at betjene dem håndfrit, fungerer.

Facebook: Vi har spurgt først

Også menneskerettighedsorganisationen Amnesty International er bekymret.

»Facebook er et overvågningsannonceselskab, hvis forretning bygger på at udnytte vores data og invadere vores privatliv i stort omfang. Nu er man gået i samarbejde med Ray-Ban om at sælge kamerabriller. Ran-Ban, har I tænkt dette igennem?« spørger Amnestys teknologigruppe, Amnesty Tech, på Twitter.

Internetgiganten Google fik ørerne i maskinen for krænkelse af privatlivets fred, da selskabet for snart ti år siden lancerede sine Google Glasses, som også havde indbygget kameraudstyr og desuden var udstyret med en skærm, så man med det ene øje kunne få vist informationer fra brillerne, som var koblet på internetforbindelsen, ligesom Ray-Ban-solbrillerne er det.

Facebook oplyser, at man forud for lanceringen har haft drøftelser med det irske datatilsyn om beskyttelsen af privatlivets fred, »så både ejerne af udstyret og folk omkring dem har fred i sindet«.

»Vi vil besvare Garantes spørgsmål gennem det irske datatilsyn, og vi ser frem til vores fortsatte samarbejde med de europæiske myndigheder,« siger en talsmand for det amerikanske selskab.