Danske mekanikeres milliardforretning i Afghanistan smuldrede helt i løbet af weekenden

En næsten ukendt dansk virksomhed har haft en milliardforretning i Afghanistan. Men begivenhederne i løbet af weekenden, hvor Taleban erobrede hovedstaden Kabul, ændrer alt.

Omni Technical Solutions har stået for at reparere og servicere det afghanske politis op mod 45.000 biler. Det er en forretning, der sandsynligvis nu forsvinder. Pr-foto

Den danske virksomhed Omni Technical Solutions har haft en omfattende forretning i Afghanistan. Men nu er det sandsynligvis slut. For alt tyder på, at aftalerne i det konfliktfyldte land forsvinder, efter at Taleban i løbet af weekenden erobrede hovedstaden, Kabul.

Selskabet, der er delvist kapitalfondsejet, har først og fremmest haft en kontrakt om at holde 45.000 afghanske politibiler kørende.

»Havde I spurgt mig i fredags, ville vi have forventet, at en del af Afghanistan ville være under regeringens kontrol. Men det, som er sket i weekenden, forandrer situationen fuldstændig,« siger Lars Blavnsfeldt, partner i Dansk Ejerkapital, der sidder på 48,8 pct. af aktierne i selskabet.

Selskabet omsatte sidste år for 1,4 milliarder kroner, hvoraf hovedparten kom fra forretningen i Afghanistan. Selskabet arbejder også i en række andre lande, der er præget af krig og uro, og har aktiviteter i Somalia, Algeriet og lande i Mellemøsten.

Lars Blavnsfeldt understreger, at situationen fortsat er meget usikker, efter at Taleban på rekordtid har overtaget magten og kontrollen i Afghanistan. Søndag indtog de hovedstaden, Kabul, og præsidentpaladset, efter at præsident Ashraf Ghani var flygtet ifølge flere nyhedsbureauer til nabolandet Tadsjikistan.

Møde med præsidenten

Netop Ashraf Ghani skulle Omni Techinical Solutions direktør, Andrew Robertson, have haft møde med i dag, mandag. Her skulle de to have drøftet en ny kontrakt mellem den danske virksomhed og den afghanske regering. Tidligere havde selskabet en aftale med amerikanerne i landet, men den udløb ved udgangen af juni.

»Det har helt klart været vores største kontrakt, men nu er der ikke så meget tvivl om, at vi ikke skal have forretninger i Afghanistan fremover,« siger Lars Blavnsfeldt.

Han siger, at ejerne og ledelsen nu skal drøfte, hvad der skal ske med virksomheden.

»Det er en stor del af forretningen, som nu forsvinder, og vi skal til at gentænke, hvordan vi skal drive selskabet fremover,« siger Blavnsfeldt.

Ved I, om jeres medarbejdere har forladt Afghanistan?

»De fleste forlod landet, da kontrakten sluttede ved udgangen af juni. Vi har forhandlet med den afghanske regering om en ny kontrakt, men da de forhandlinger ikke er faldet på plads, har værkstederne ligget stille siden udgangen af juni. Derfor har der været ganske få medarbejdere tilbage, og jeg håber, at de har nået lufthavnen og er kommet ud. Men det ved vi endnu ikke.«

Konflikten kan brede sig

Forandringerne i Afghanistan er sket, efter at landet har haft to årtiers vestlig militær tilstedeværelse. I den periode er det begrænset, hvor meget danske virksomheder har fået skabt af forretning i landet. De bedste år har eksporten ligget på lidt over 100 millioner kroner.

»Det er først og fremmest en tragedie, det, som er sket i landet. Men set med erhvervslivets briller er det ikke et vigtigt marked. Der, hvor det kan blive et problem, er, hvis den ustabile situation i Afghanistan breder sig til for eksempel Pakistan, som vi har mere samhandel med,« siger Peter Thagesen, der er underdirektør i DI.

Omni blev stiftet i 2001, og i første omgang fik virksomheden forretninger i Kosovo. De blev genopbygget efter flere urolige år i forløbet efter borgerkrigen. Men i takt med, at landet kom på fode, blev opgaverne færre. I stedet vendte Omni sig mod Afghanistan, der havde brug for en virksomhed, der kunne holde landets flåde af politibiler kørende.

Omni var oprindeligt en del af Svendborg-virksomheden Bukkehave. I 2007 købte den danske kapitalfond Industriudvikling – i dag Dansk Ejerkapital – 49 procent, og fire år efter forlod Bukkehave helt ejerkredsen, da den danske fond Dico Invest købte sig ind. Ledelsen har desuden også aktier i selskabet.

Selskabet tjente i 2020 godt otte millioner kroner før skat.