Danske Bank taber vigtig førsteplads til Nordea: »Vi må erkende, at vores brand lider i øjeblikket«

Hvidvaskskandalen sender Danske Bank ned på listen over de bedste til at servicere de store kunder. Nordea, der nu er nummer ét, mener, at opgør med den gamle kultur i Nordea er en anden årsag.

Nordea overtager førstepladsen, som den bedste bank til at servicere store kunder. Dermed har Danske Bank mistet førertrøjen på det vigtige område. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den store hvidvaskskandale får Danske Bank til at tabe den vigtige position som den bedste bank til at servicere store virksomheder og institutionelle kunder. Førstepladsen har banken ellers holdt de senere år, men nu bliver den overtaget af ærkerivalen Nordea.

»Vi må erkende, at vores brand lider lidt i øjeblikket. Det hænger sammen med hvidvasksagen. Det er klart, at sagen i Estland har kostet nogle ressourcer efter offentliggørelsen af rapporten i september, og måske har nogle kunder opfattet det, som om det er gået ud over indsatsen andre steder,« siger Bo Wetterstein, der er chef for Danske Banks storkundeafdeling i Danmark.

Danske Bank taber pladsen som nummer ét i den store årlige analyse af de største bankkunder fra det svenske konsulenthus Prospera. Undersøgelsen, som bankerne selv finansierer, og som er den mest anerkendte i branchen, er baseret på svar fra 100 virksomheder med en omsætning på mindst 3,7 mia. kroner.

Hvidvasksagen har allerede kostet en lang række Danske Bank-ansatte jobbet. Blandt andre har topchef Thomas Borgen og bestyrelsesformand Ole Andersen forladt deres poster, efter at Danske Bank kan have overtrådt hvidvasklovgivningen ved at op mod 1.500 mia. kroner er gået gennem bankens filial i Estland i årene 2007 til 2015.

Især falder Danske Banks omdømme blandt de mellemstore virksomheder. Det er segmentet, som Prospera grupperer som tier 2-virksomheder.

»Vi har den største tilbagegang i det, som hedder tier 2-segmentet. Vi mener faktisk ikke selv, at vi gør forskel i den daglige håndtering af såkaldte tier 1- og tier 2-kunder, men vi vil nu tage en direkte dialog med kunderne om årsagen, så vi bliver en endnu bedre bank for dem i morgen, end vi var i går,« siger Bo Wetterstein.

I Nordea glæder Peder Bach, chef for bankens storkundeafdeling, sig over undersøgelsen. Han siger, at førstepladsen også er kommet, efter at Nordea de senere år har gjort op med den gamle kultur i banken.

»Vi er meget glade for resultatet, og spørgsmålet er nu, hvordan vi bliver ved med at blive nr. ét. Vi skal blandt andet sikre, at de forandringer, Nordea går igennem, ikke skaber gener for kunderne. Især er det vigtigt for vores kunder, at de beholder deres kontaktperson hos os og kan mærke, at vi er der for dem på den lange bane,« siger Peder Bach.

Han siger, at Nordea hele tiden skal følge med i de ændringer, som kunderne går gennem.

»Vi har haft et langt opgør med den gamle kultur i banken. Mange ting ændrer sig omkring vores kunders forretning. De bliver påvirket af en verden, der undergår store forandringer og skaber usikre forhold, og derfor skal vi være mere relevante og nærværende – og hurtigt tilbyde hjælp dér, hvor vi som bank kan understøtte deres forretning. Vi har blandt andet arbejdet målrettet med at blive bedre til at træffe beslutninger hurtigere, så vi kan give kunderne hurtigere svar end vi har gjort tidligere,« siger Peder Bach.

Han siger, at Nordea fremover skal holde sin førsteplads ved blandt andet at tilbyde samlede produkter, der involverer flere af bankens afdelinger.

Han peger blandt andet på, at Nordeas corporate finance-afdeling, der står for at rådgive om virksomhedshandler, vil komme til at arbejde sammen med resten af banken.

»Vi skal kunne give kunderne en hel pakke. Vi skal vise, hvordan vi for eksempel kan finansiere en handel, og hvordan det vil påvirke dem,« siger Peder Bach.

I et af underpunkterne i Prosperas undersøgelse fremgår det, at den prestigefyldte corporate finance-afdeling i banken klarer sig mindre godt. Den store nordiske bank regnes nu blot som den femtebedste til virksomhedshandler efter sidste år at have indtaget en fjerdeplads. Nummer ét er den specialiserede FIH Partners, mens Danske Bank er nummer to.

Nordea var i mange år førende på det område, men en lang række topfolk blev afskediget eller forlod banken under stor intern uro. Til sidst blev områdets chef Harald Grøn også afskediget. I dag er Kasper Dichow udnævnt til chef for corporate finance-afdelingen i Nordea.

»Før var der en meget konkurrencepræget kultur, også internt, og der har vi brugt meget energi på at skabe en holdånd i teamet, så vi ser vores kolleger som nogle, der kan hjælpe med at løse en opgave – og ikke konkurrere indbyrdes,« siger Dichow.

Han mener, at banken er godt på vej mod at bygge et nyt stærkt hold op til fremtiden.

»Vi skulle opbygge et nyt hold, og den nye situation har givet os mulighed for det. Vi har hentet mange nye ind. De er dygtige og engagerede, og det skal de være i corporate finance, for vi arbejder rigtigt meget,« siger Kasper Dichow.

Bo Wetterstein er glad for, at Danske Bank er foran Nordea inden for corporate finance.

»Jeg er godt tilfreds med, at vi er et godt stykke foran Nordea på corporate finance,« siger Wetterstein.

Han siger, at Danske Banks overordnede mål er snart at være tilbage på førstepladsen.

»Vores mål er at blive nummer et igen, og vi kommer til at arbejde hårdt på at komme tilbage. Der er nogle steder, hvor vi skal blive bedre, og det vil vi bestemt gøre noget ved i 2019. Noget af det, vi tager med os, er, at vi skal arbejde på at give endnu bedre digitale tilbud, og så skal vores reaktionstid være hurtigere,« siger Wetterstein.

Nordea kan dog glæde sig over, at banken målt på værdi er foran Danske Bank. I 2018 var Nordea i Danmark rådgiver ved virksomhedshandler for, hvad der svarer til næsten 90 mia kroner. Men det skyldes primært, at Nordea var en del af den handel, der afnoterede TDC og i stedet gjorde australske Macqaurie og de danske pensionskasser ATP, PFA og PKA til ejere af den danske telekoncern.

I oktober viste en anden del af Prosperas undersøgelse, at Danske Bank var faldet fra en andenplads til en femteplads i målingen af bankernes private banking-afdelinger, der servicerer landets rigeste kunder. Også her forklarede banken det med den store hvidvasksag.