Danske Bank politianmeldt for vildledning af kunder

Finanstilsynet har politianmeldt Danske Bank i sagen om salget af investeringsproduktet Flexinvest Fri. Tilsynet kalder sagen »en meget alvorlig overtrædelse«.

Tidligere vikartopchef Jesper Nielsen blev i juni fyret af Danske Bank for sin rolle i sagen om investeringsproduktet Flexinvest Fri, der nu også har ført til, at Finanstilsynet anmelder banken til Bagmandspolitiet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Danske Bank bliver politianmeldt for vildledning af kunderne. Det meddeler Finanstilsynet fredag eftermiddag.

Politianmeldelsen sker i sagen om bankens investeringsprodukt Flexinvest Fri, som Danske Bank første gang informerede omverdenen om i slutningen af juni, og som dengang førte til fyringen af koncerndirektøren og tidligere vikartopchef Jesper Nielsen.

Sagens kerne er ifølge Finanstilsynet, at selv om banken blev bekendt med, at en meget stor del af deres kunder kunne forvente et negativt nettoafkast, oplyste banken ikke kunderne om det. Banken fortsatte også i en længere periode med at sælge de pågældende investeringsstrategier i Flexinvest Fri til nye kunder. De nye kunder blev heller ikke oplyst om det forventede negative nettoafkast.

»Det er efter Finanstilsynets opfattelse en meget alvorlig overtrædelse af de forbrugerbeskyttende regler, der gælder på området. En overtrædelse, som også kan være med til at svække tilliden til det finansielle system,« skriver tilsynet.

Typisk en bøde

Derfor er banken altså blevet politianmeldt for overtrædelse af forbuddet mod vildledende information til kunder og potentielle kunder i investorbeskyttelsesbekendtgørelsen. Finanstilsynet har med anmeldelsen anmodet Bagmandspolitiet om at indlede en politimæssig efterforskning.

De to paragraffer, Danske Bank er sigtet for at have overtrådt, straffes med bøde. Der sker ifølge Thomas Elholm, der er strafferetlig professor ved Københavns Universitet, typisk det i disse sager, at politimyndigheden vurderer, om den anmeldte part har overtrådt disse paragraffer og i givet fald sender et bødeforlæg til i dette tilfælde banken.

»Vælger banken at betale bøden, så ender sagen der. Det vælger virksomheder generelt i mange tilfælde at gøre for at undgå yderligere eksponering i medierne,« siger Thomas Elholm.

Afgørende for tilliden

Finanstilsynets direktør, Jesper Berg, uddyber, hvorfor sagen er alvorlig i disse tider med de meget lave renter.

»Det er afgørende for kundernes tillid, at bankernes rådgivning er retvisende. Den seneste renteudvikling stiller store krav til bankernes rådgivning i forbindelse med salg af formueprodukter. Udfordringen er særligt stor, fordi kunderne har et alternativ i form af en indlånskonto, som med dagens renteniveau for mange er et ganske attraktivt opsparingsprodukt,« siger Jesper Berg.

Banken solgte i 2017-2018 investeringsproduktet til 87.000 kunder. Det skete altså, selv om det var forventet, at kunderne efter at have betalt gebyrer ville ende med færre penge, end de havde investeret.

Udover politianmeldelsen har tilsynet også udstedt en række påbud, som banken skal efterleve. Det drejer sig om at sikre, at den lever op til investorbeskyttelsesreglerne ved salg af og rådgivning om investeringsprodukter.

Alle kunder forventes godtgjort

Banken oplyser i en selskabsmeddelelse, at den har taget påbuddene »til efterretning og tager de nødvendige tiltag for at sikre, at de efterleves«.

Her siger Danske Bank-topchef Chris Vogelzang også, at bankens kunder skal kunne stole på, at den har deres interesser på sinde, og at man »leverer retvisende og fyldestgørende information og rådgivning til dem«.

»Det har vi ikke levet op til i denne sag. Derfor har vi taget en række konsekvenser, herunder personalemæssige, og alle berørte kunder vil naturligvis blive godtgjort. Derudover er vi blandt andet ved at gennemgå vores investeringsprodukter og -procedurer. Vi tager de nødvendige tiltag for at undgå, at noget lignende kan ske igen i fremtiden,« siger han.

Det forventes ifølge banken, at alle relevante kunder er godtgjort inden årets udgang. Derudover kommenterer Danske Bank ikke politianmeldelsen, så længe politiet undersøger sagen.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) skriver i en udtalelse, at han »ser med stor alvor« på sagen.

»Sagen her skader ikke kun Danske Bank, men risikerer at svække tilliden til hele den finansielle sektor. Og det er alvorligt, for vi skal alle sammen kunne stole på vores bank,« lyder det fra ministeren.