Danske Bank har mistet 11.000 kunder sidste år

Tusindvis af kunder har forladt Danske Bank i kølvandet på den omfattende hvidvaskskandale. Samtidig er kundetilfredsheden dalet.

Kundeudviklingen og kundetilfredsheden i Danske Bank var i 2018 ramt af hvidvasksagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Sagen om hvidvask for milliarder gennem Danske Banks estiske filial har betydet, at tusindvis af kunder har forladt banken.

Det meddeler Danske Bank i forbindelse med sit årsregnskab for 2018.

»Der var i 2018 en nettokundeafgang i Danmark på omkring 11.000 privatkunder (NemKonto-kunder), svarende til 0,8 pct. af vores NemKonto-kundebase i Danmark. Antallet af erhvervskunder i Danmark var på et uændret niveau,« oplyser Danske Bank.

Danske Banks kundetilfredshed er ligeledes ramt af hvidvasksagen.

»Dette er mest udtalt blandt privatkunderne i Danmark, hvor kundetilfredsheden ligger langt under vores mål. Der har også været en negativ effekt blandt erhvervskunderne i Danmark og i mindre udstrækning i Sverige,« skriver Danske Bank i regnskabet og understreger, at kundetilfredsheden fortsat stå højt på bankens dagsorden.

I 2018 landede Danske Bank-koncernens resultat efter skat på 15 milliarder kroner. Det var 5,9 milliarder kroner mindre end året før. Faldet i resultatet på 28 pct. skyldtes primært vanskelige forhold på de finansielle markeder, der påvirkede handelsindtægterne negativt, men også donationen af de estimerede bruttoindtægter på 1,5 milliardr kroner på non-resident-porteføljen i Estland i perioden 2007-2015.

På baggrund af hvidvasksagen har Danske Bank besluttet, at banken over de næste tre år vil styrke indsatsen på anti-hvidvaskområdet yderligere via øremærkede investeringer på op til 2 milliarder kroner.

»Formålet er at forbedre kvaliteten og effektiviteten af vores kontroller, samtidig med at vi tilbyder en bedre kundeoplevelse,« oplyser Danske Bank.

Læs nærmere om Danske Banks regnskab her.