Danmarks største hotelkæde leverer drømmeregnskab: Succesen er støbt i København

Arp-Hansen Hotel Group leverer et solidt regnskab for 2018 med en overskudsgrad på 29 procent og en kvart milliard på bundlinjen. Adm. direktør i Arp-Hansen, Dorte Krak, roser sin medarbejderstab, som, hun mener, er nøglen til koncernens kontinuerlige succes.

Dorte Krak er opmærksom på ikke at lade de gode resultater blive en sovepude: »Vi skal blive ved med at holde os skarpe, så vi ikke risikerer at miste vores markedsgreb,« siger Dorte Krak, adm. direktør i Arp-Hansen Hotel Group. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Danmarks største hotelkæde fortsætter sin dominans af den københavnske hotelbranche, hvor de med adm. direktør Dorte Krak ved roret sidder tungt på over en femtedel af markedet.

Hotellerne i København har i løbet af de seneste par år oplevet en historisk høj belægning på 78 procent, hvilket i høj grad kan ses på bundlinjen hos familievirksomheden, der i 2018 leverede et overskud på 250 millioner kroner af deres omsætning på knap 1,3 milliarder kroner.

»Det er vi rigtigt godt tilfredse med. 2018 har været et godt år for hele hotelbranchen, og i og med, at vi sidder på en femtedel af værelserne i København, mærker vi selvfølgelig også til det gode år, branchen har haft,« siger Dorte Krak, der ud over at sidde i direktørstolen selv ejer op mod 15 procent af Arp-Hansen Holding ApS.

Men Dorte Krak, der nu i mere end 15 år har stået i spidsen for hotelgiganten, understreger også, at når man som koncern ligger inde med aktiver for 6,5 milliarder kroner i form af mange ejendomme, »skal man selvfølgelig også tjene pænt på bunden.«

Hun er ikke bleg for at give medarbejderne på gulvet en stor del af æren for koncernens fortsatte succes.

»De er nøglen. Jeg kan sidde ved mit skrivebord og lave nok så mange fine planer, men hvis ikke jeg har en kompetent medarbejderstab, der kan eksekvere de planer, kan det hele jo være lige meget. Det er dem, der driver hotellerne og giver dem den sjæl og service, som vores gæster både forventer og sætter pris på,« siger hun.

Alle kan bygge hoteller

At opføre nye hoteller er en smal sag for en koncern med Arp-Hansens størrelse og finansielle muskler. Når man har midlerne og kræfterne til det, er det nemt bare bygge en masse hoteller.

»Hvilket vi jo også historisk har gjort – men kunsten er ikke selve byggeriet. Man kan have nok så mange værelser, men hvis man ikke kan fylde dem med gæster, kan det være lige meget,« siger Dorte Krak.

Hun mener heller ikke, at det i sig selv er en kunst at få høj belægning:

»Det er bare at sænke prisen. Men som det fremgår af vores resultat, har vi også kontinuerligt formået at få nogle gæster i hus, der værdsætter produktet.«

Airbnb, der for nylig offentliggjorde, at deleøkonomiplatformen har sørget for tag over hovedet til én million gæster i 2018, kan ikke få Dorte Krak til at ryste på hånden.

»Jeg tror, der er plads til os alle sammen. Københavns belægning – og dermed også Arp-Hansens belægning – er rekordhøj. Vi ligger omkring 78 procent, hvilket er ret højt for en by. Det betyder jo, at der er perioder i løbet af året, hvor det er oprigtigt svært at finde et hotelværelse. Derfor tror jeg, at der fint har været plads til Airbnb, uden at de har spist nogen betydelig del af kagen,« siger Dorte Krak.

Hun tror, at Airbnbs tilstedeværelse på udlejningsmarkedet primært åbner for, at andre segmenter med færre midler nu også rejser til København.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Henning Arp-Hansen (På billedet) og broderen Birger Arp-Hansen har været så tilfreds med Dorte Kraks ledelse af deres familieejede virksomhed, at de i 2012 gjorde hende til medejer af virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Afventer, men frygter ikke ny konkurrence

Vi ved, at der kommer rigtigt mange nye hoteller til byen, hvordan vil det så udvikle sig? Vil priserne sætte sig lidt?

»Det kunne åbne for nogle nye segmenter. Der for eksempel kunne være flere kinesere. Det er et kundesegment, som vi ikke rigtigt har fået hul på endnu. Mange synes, at København er lidt for dyr en by,« siger Dorte Krak.

Den internationale turisme vokser for øjeblikket med tre-fire procent om året, hvilket også har været tilfældet i København – med nogle få mindre udsving, der ifølge Dorte Krak »ofte er bundet op på kapaciteten.«

»I de kommende år kommer der meget mere kapacitet. Det skaber muligheder for, at væksten kan blive endnu højere, men det kræver selvfølgelig, at verdensøkonomien ikke går af lave med alt for meget uro om ørene på os som resultat,« siger hun.

End ikke Brexit kan få Dorte Krak til at betvivle fremtiden. Storbritannien er pt. koncernens største marked – og det forventer Dorte Krak, at det bliver ved med at være – Brexit eller ej.

»Der er mange ruter mellem London og København, og de går for småpenge med afgange næsten hver halve time. Der er rigtigt mange briter, der synes, at Danmark er interessant, hvilket jeg ikke har nogen grund til at tro, at Brexit skulle ændre på,« siger hun.

I det kommende år har Arp-Hansen Hotel Group flere projekter i søen. De har blandt andet erhvervet sig det ikoniske Falck-hus på polititorvet et stenkast fra Tivoli. Derudover er de i gang med at udvikle deres Wakeup-hotel i Borgergade.

»Vi har skruen i vandet. Vores udfordring er at blive ved med at være lækre over for vores gæster, men vi skal så sandelig også fortsat være attraktive over for vores dygtige medarbejdere,« afslutter Dorte Krak.