Coronakrisen tvinger Mikkeller i knæ i San Francisco: Sætter bar til salg for 390.000 dollar

Mikkeller har på grund af coronakrisen lukket sin bar i San Francisco og sat den til salg. Lukningen kommer, efter at også to Mikkeller-restauranter på Vesterbro har drejet nøglen om på grund af pandemien.

Det er slut med at få serveret nyskænkede Mikkeller fadøl i San Francisco. Arkivfoto fra Ølfestivalen i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Coronakrisen koster endnu et offer i restaurant- og barbranchen.

Denne gang er det det danske bryggeri Mikkeller, der ifølge det californiske medie SFist permanent har lukket sin ølbar i San Francisco. Beslutningen kommer, efter at barer og restauranter i storbyen i flere måneder har været tvunget til at holde lukket på grund af coronapandemien, der har spredt sig voldsomt i USA.

Mikkellers bar i San Francisco begyndte i april under nedlukningen at sælge flaskeøl og fadølstønder ud af huset, men det var ifølge det amerikanske medie ikke nok til at holde liv i forretningen.

Jacob Gram Alsing, chief operating officer hos Mikkeller, forklarer overfor Berlingske, at man fra hovedkontoret i Danmark ikke har været enige i beslutningen om at lukke San Francisco-baren.

»Vores oplevelse var ikke at den skulle være permanent lukket. Vi er i nu forhandlinger om at overtage den helt,« siger han.

»Den beslutning om at sætte den til salg er ikke en beslutning vi er enige i, men en som partneren (i San Francisco, red.) har taget,« tilføjer han.

Baren – der har været et populært vandingssted i kvarteret Tenderloin – er blevet sat til salg og koster 390.000 dollar, svarende til 2,7 millioner kroner. Ifølge salgsopstillingen havde baren, før coronakrisen tog fat, en månedlig omsætning på 317.000 dollar, eller 2,2 millioner kroner.

»Den meget anerkendte Mikkeller Bar er til salg,« står der i salgsbeskrivelsen: »Denne placering tilbyder mad- og ølservering sent om aftenen i et område med masser af trafik. Området er elsket af de lokale, turister og ansatte i IT-sektoren.«

En bølge af barlukninger

San Francisco-baren er ikke den eneste, Mikkeller har været nødt til at lukke på grund af coronaudbruddet. I slutningen af april drejede ølvirksomheden nøglen om på to restauranter i Viktoriagade på Vesterbro i København – smørrebrødsrestauranten Øl & Brød og frokoststedet Hyggestund.

Mikkel Borg Bjergsø, ejer og grundlægger af Mikkeller, pointerede på det tidspunkt, at det blandt andet var manglen på en konkret plan fra regeringen for, hvornår restauranterne kunne åbne igen, der gjorde udfaldet.

»Hvis vi havde en langsigtet plan, så vi vidste, hvad vi havde med at gøre, ville det hjælpe gevaldigt, og vi kunne muligvis redde nogle forretninger. Vi befinder os lige nu i en tyk tåge og aner ikke, i hvilken retning vi skal gå, men kan blot se til, mens pengene fosser ud af firmaet på ubestemt tid. Det tvinger os til at handle ud fra de værst tænkelige scenarier,« sagde Mikkel Borg Bjergsø i forbindelse med beslutningen om at lukke de to Vesterbro-spisesteder.

Bjergsø har også i et længere interview med Berlingske rejst kritik af regeringens genåbningsplaner, som har har beskrevet som »rimelig random«.

Siden kritikken er der blevet åbnet for større dele af det danske erhvervsliv, inklusive for barer og restauranter, der fra mandag 18. maj igen får lov at åbne.