Coronakrisen rammer flere medier hårdt. Annonceindtægter styrtdykker

Mediebranchen oplever store udfordringer ved nedlukningen af Danmark. I takt med at flere virksomheder lukker forretningen ned, falder budgetterne til annoncering og reklamer også. For flere medier er fremtidens forretning usikker.

Marketing og annoncer er noget af det første virksomheder sparer på i en krisetid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Congerdesign/Pixabay

Flere medier melder om store fald i deres annonceomsætning i marts, derfor er det store spørgsmål hos medierne nu, hvor længe nedlukningen varer, og hvor hurtigt annoncemarkedet vil rette sig, når danskerne vender tilbage til hverdagen.

Interesseforeningen Dansk Annoncørforening, der repræsenterer danske annoncører, kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor stort faldet i annoncekroner bliver, men de forventer dog, at de inden for den nærmeste fremtid bedre vil kunne vurdere, hvor stort tabet reelt bliver.

»Vi forventer et stort fald i annoncer, fordi mange virksomheder enten annullerer deres annoncer eller slet ikke indsætter nye annoncer. Lige nu er der mange annoncer, som er booket forud, og de udløber i løbet af en måneds tid. Når dét sker, har vi et reelt billede af, hvordan markedet ser ud,« siger administrerende direktør hos Dansk Annoncørforening, Holger Wilcks.

Ifølge Holger Wilcks er annonce- og reklamemarkedet noget af det første, der bliver ramt, når en økonomisk krise sætter ind.

»Marketing er en af de mest konjunkturfølsomme brancher, der er, fordi det typisk er på marketing, at mange virksomheder vil starte med at finde besparelser,« siger Holger Wilcks.

Annoncører falder fra

Hos de medier, som Berlingske har talt med, kan de også genkende et fald i annonceomsætningen. Markedet er simpelthen blevet sat under et stort pres fra den ene dag til den anden. Ifølge kommerciel direktør for Aller Media, Jesper Kramer, er nogle annoncører helt forsvundet fra markedet.

»Det er tydeligt for alle, at det er en svær tid. Det er det også hos os. Vi har set nogle annoncører, som helt naturligt er faldet ud. Det er blandt andet rejsebranchen og shoppingcentre, som har måtte holde lukket,« siger Jesper Kramer.

Hos TV 2 forbereder de sig også på, at coronakrisen vil ramme annonceindtægterne.

»Vi ser ikke dramatiske annulleringer eller flytninger lige nu, men vi ser klart en reaktion og et fald i reklameomsætningen. Det er for tidligt at sige noget konkret, men vi skal være forberedt på, at det her kan ramme både os og markedet rigtigt hårdt,« siger viceadministrerende direktør hos TV 2, Flemming Rasmussen.

På trods af coronakrisen vil Danmarks næststørste udgiver af magasiner og ugeblade, Egmont Publishing, udkomme som de plejer – selvom annoncesalget svigter.

»Vi har iværksat et setup med vores redaktionelle medarbejdere og trykkerier, så vi kan producere vores medier som planlagt. I den seneste uge har vi dog oplevet aflysninger af kampagner og en nedgang i bookninger. Men vi har også fået nye kunder, som ønsker at igangsætte kampagner. Samlet set oplever vi nedgang, men vi kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvor mange aflysninger vi får de kommende måneder,« skriver kommerciel direktør for Egmont Publishing, Frank Vilstrup, til Berlingske.

Forsigtig optimisme

Også hos JP/Politikens Hus kan de mærke, at annoncører trækker sig. Dog hæfter de sig ved, at coronavirussen og nedlukningen af Danmark har medført, at mange mediebrugere benytter deres medier særligt meget i disse dage.

»Vore medier oplever en meget stor tørst på pålidelig information i disse dage, hvilket afspejler sig i en stor efterspørgsel på deres journalistik – ikke mindst digitalt. Samtidig er det en stor glæde, at vi kan opretholde en velfungerende trykning og distribution af vores printaviser. En række annoncører har naturligt nok valgt at skrue ned for annoncering i disse tider, men vi oplever også, at mange er optaget af at holde samfundshjulene i gang i en svær situation for alle. Det forsøger vi efter bedste evne at hjælpe dem med,« skriver administrerende direktør hos JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, i en e-mail til Berlingske.

Selvom de hos TV 2 kan mærke lavere efterspørgsel på reklame og annoncer, forventer de dog ikke at blive lige så hårdt ramt som under den økonomiske krise i 2008.

»TV 2 står et andet sted, end vi gjorde under finanskrisen, hvor vores primære indtægtskilde var reklamer. I dag er mere end halvdelen af vores omsætning abonnement, og selvom vi også forventer, at den del af forretningen bliver berørt af krisen, er det uden tvivl vores reklameforretning, der bliver hårdest ramt,« siger Flemming Rasmussen.

TV 2 er ikke det eneste medie, der vurderer, at coronakrisen ikke kan sammenlignes med krisen i 2008. Hos Aller Media er der en forsigtig optimisme at spore.

»Det her er en anden situation, og jeg tror, at vi relativt hurtigt kommer tilbage til normalen, fordi virksomhederne også har brug for at få gang i hjulene igen. Det hele afhænger af, hvor længe nedlukningen af Danmark varer,« siger Jesper Kramer.