Christian Stadil efter rekordår for Hummel: Køber to danske sportsmærker

Sportsmærket Hummel voksede sidste år med ti pct. Nu har det danske selskab foretaget de første opkøb nogensinde og købt to danske sportmærker, der producerer løbetøj.

Christian Stadil og hans far Thor Stadil er særlig kendte for sportsmærket Hummel. Derudover er de nummer 31 på Berlingskes liste over Danmarks rigeste. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

2019 har været et mere end almindeligt godt år for Christian Stadil og hans sportsmærke, Hummel.

Den danske »humlebi« har nemlig leveret den højeste omsætning nogensinde sidste år, hvor salget voksede med ti pct. Det oplyser Hummels adm. direktør Allan Vad Nielsen til Berlingske.

Han kan samtidig fortælle, at Hummel for første gang nogensinde har været på opkøbsjagt og har købt de to danske løbetøjsmærker, NewLine og Halo.

»Efter 97 år har vi i Hummel foretaget vores første opkøb og købt to danske brands. Løbetøj er et af de største forretningsområder inden for sportstøj, og det vokser hvert år. Hummel laver ikke løbetøj, så vi har lavet det her opkøb, så vi også kan tilbyde vores kunder løbetøj,« siger Hummel-direktøren.

Han ønsker ikke at oplyse, hvad Hummel har betalt for NewLine og Halo, som Hummel har købt af den fynske, familieejede tobaksvirksomhed Halberg, der bliver styret af fjerde generation.

»Nu er vi et brandhus med danske brands«

Allan Vad Nielsen fortæller, at Hummels to nye sportsmærker tilsammen omsætter for et tocifret millionbeløb. Han forventer, at tøjmærkerne inden 2023 vil løfte Hummels omsætning med et trecifret millionbeløb, og at sportsmærkerne, der ikke har leveret overskud siden 2014, vil være profitable allerede fra dette regnskabsår.

»Vi har adgang til en masse sælgere i 36 markeder og alle sport- og onlinekanaler, så vi kan fortælle den danske historie om NewLine og Halo i lande som Kina og Indien. Vi forventer, at det vil gøre en kæmpe forskel, at vi har kræfterne og musklerne til at tage dem med videre ud i verden,« siger Allan Vad Nielsen.

De to nye mærker i Hummel-folden får deres egne designere, mens Hummel vil hente synergier ved at mærkerne bliver en del af selskabets logistikcenter, afdeling for nethandel og økonomiafdeling.

»Så nu er vi et brandhus med flere danske brands,« siger direktøren.

Direktør forventer også indtjeningsrekord

Hummel har et langsigtet mål om at øge sin omsætning til to milliarder kroner inden 2023.

I regnskabsåret 2018 faldt omsætningen med fire pct. og landede på 1,3 mia. kr. Den voksede sidste år med ti pct.

»Væksten kommer fra ti forskellige internationale markeder, som allesammen vokser. Samtidig er vores digitale salg tredoblet i forhold til 2018. Det gjorde det også året før, så det er efterhånden ved at ligne noget,« siger Allan Vad Nielsen om 2019-regnskabet, der først bliver godkendt af revisoren til maj.

Allan Vad Nielsen overtog i maj 2017 chefstolen i Hummel efter den dramatiske afskedigelse af Søren Schriver. Hans første fingeraftryk på Hummel var strategien »Fit for fight«, som han præsenterede i 2017 sammen med ejer og bestyrelsesformand Christian Stadil, og som bl.a. betød, at der blev afskediget 25 medarbejdere og omorganiseret i virksomheden.

Han har siden forsøgt at gøre Hummel mindre afhængig af enkeltstående lande og arbejdet på at sprede virksomheden geografisk.

Også driftsindtjeningen (EBIT), forventer Hummel-direktøren, vil se positiv ud for 2019.

»I 2015 havde vi et EBIT-resultat på 108 mio. kr., som er vores hidtidige rekord, og vi har en stærk formodning om, at vi kan slå det i 2019, men vi afventer endeligt luk af bøgerne på tværs af koncernselskaberne,« siger han.

Allan Vad Nielsen forventer, at 2019s indtjening vil være på niveau med 2015 efter en periode, hvor driftsresutatet har været svingende, mens toplinjen er vokset markant.

»Jeg begyndte i august 2017, hvor vi lavede vores nye strategiplan, som tager udgangspunkt i 2017-indtjeningen, som landede på 80 mio. kr. Derefter voksede den til 90 mio. kr., og nu i 2019 vokser vi til mere end 100 mio. kr. Den udvikling er vi meget tilfredse med,« siger han.

Også familien Stadils bredviftede forretningskonglomerat, Thornico Gruppen, har efter alt at dømme haft et forrygende 2019.

I 2018 oplevede Thornico, der gør sig inden for både fødevarer, ejendomme, tøj, shipping og emballage med kontrollerende ejerandele i ikke mindst Hummel og Hartmann, en tocifret vækst i omsætningen, og i foråret kunne familien fortælle, at Thornico kom ud af årets første kvartal med et rekordhøjt resultat, hvilket fik formand Thor Stadil og adm. direktør Christian Stadil – far og søn – til at opjustere forventningerne til 2019.

Familien Stadil er nummer 31 på Berlingskes liste over Danmarks rigeste.

I april sidste år købte Christian Stadil et andet danske tøjmærke, da han sammen med den tidligere koncernchef fra IC Group, Niels Mikkelsen, købte 20 pct. af danske Libertine-Libertine.