Stadil investerer i københavnsk modebrand: »Vi kommer med know-how og know-who«

Christian Stadil og Niels Mikkelsen har investeret et mindre beløb i det københavnske modebrand Libertine Libertine. De skal bidrage med samme »know-how og know-who«, som tidligere er kommet det succesfulde danske brand Stine Goya til gode.

Libertine Libertine blev stiftet for ti år siden. Virksomheden har haft til huse ved DSBs gamle lokomotivværksted. Her ses virksomhedens tre stiftere fra venstre: Rasmus Bak, adm. direktør, Peter Ovesen, finansdirektør, og Pernille Schwartz, chefdesigner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

De første spæde frø i samarbejdet dumpede tilbage i november ind i e-mail-indbakken hos Christian Stadil, direktør i Thornico-konglomeratet og kendt investor fra DR-programmet »Løvens Hule«.

»Der er rigtigt mange søde mennesker, der skriver for at høre, om vi har lyst til at investere eller sidde i bestyrelser. Men der var bare et eller andet ved netop den her mail, som satte sig fast, forstærket af at jeg i forvejen kendte Libertine Libertine – som kunde vel at mærke,« siger Christian Stadil.

Stadil havde på det tidspunkt fingrene nede i tre virksomheder samtidig og stod midt i en familieforøgelse. Så han sendte bolden videre til sin ven og medinvestor i bl.a. dametøjmærket Stine Goya, Niels Mikkelsen, der er tidligere direktør i IC Companys.

»Vi er rigtigt glade for samarbejdet. Libertine Libertine skal vokse uden at gå på kompromis med brandets integritet. Det næste skridt for os er, at vi skal have en endnu stærkere tilstedeværelse de steder, vi allerede er. Vi har ingen intentioner om at blive overdistribueret,« siger Rasmus Bak, der er medstifer og adm. direktør i Libertine Libertine.

De to investorer har sidenhen mødtes en del gange med de tre stiftere af Libertine Libertine, Rasmus Bak, der er adm. direktør, Peter Ovesen, der er finansdirektør, og Pernille Schwartz, der er chefdesigner. Ved hvert møde er de to garvede investorer kun blevet bekræftet i, at der er tale om et match.

»Kommunikationen var fuldstændigt klar fra starten. Vi var ret enige om, hvordan virksomheden skal udvikle sig. Så vi tror på, at vi kan bidrage til, at Libertine Libertine kan blomstre endnu mere med hjælp fra vores erfaring og kontakter fra tidligere,« siger Niels Mikkelsen.

Libertiner-tøj med integritet

»Vi har et produktmix, som ikke er helt lige så stringent som det, mange andre går på markedet med. Det skulle gerne give plads til, at vi kan ramme flere folks personlige stil – uden at gå i alt for mange forskellige retninger. Vi behøver ikke sy det tredje ærme på for at skille os ud,« siger Rasmus Bak.

De to nye investorer kommer ikke til at kigge stifterne over skulderen, når det gælder de mindre detaljer i virksomhedens drift. Men de er alligevel begge overbevist om, at de kan tilføre værdi, som da de investerede i Stine Goya og i samspil med stifterne firdoblede omsætningen på få år. Tanken er ikke, at det uspecificerede beløb »på under en million kroner«, som Stadil og Mikkelsen har investeret, skal være deres primære bidrag til virksomheden. Tværtimod.

Christian Stadil og tidl. koncernchef i IC Companys, Niels Mikkelsen investerer  i det københavnske modebrand Libertine Libertine. Fra venstre: Niels Mikkelsen, Pernille Schwartz, designchef, Christian Stadil, Rasmus Bak, adm. direktør og Peter Ovesen, finansdirektør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

»Vi kommer ikke til at være direkte involveret i driften. I en mindre virksomhed som Libertine Libertine går det meste energi til produkterne og udviklingen fra kollektion til kollektion. Derfor kan det være rigtigt svært at nå til næste skridt i den strategiske udvikling, og det er her, vi kommer ind i billedet,« siger Niels Mikkelsen.

»Vi kommer med know-how og know-who,« bryder Christian Stadil ind.

Skal ikke »bastardiseres«

En af nøgleingredienserne, der for Christian Stadil gør virksomheden interessant – hvilket han nævner en del gange – er, at deres brand ikke er »bastardized«. Hvilket i grove træk betyder, at de ikke er gået på kompromis med deres standarder inden for hverken kvalitet eller design, efterhånden som de er blevet et mere etableret navn i den københavnske modebranche.

»Det er nedtonet, men har alligevel en masse personlighed. Der er ikke noget her, der »bare« er en marineblå skjorte, alle design har små gennemtænkte detaljer og historier i sig,« siger Christian Stadil.

Libertine Libertine er allerede tilstede i en del butikker i Danmark og udlandet. Men det handler ikke om, hvor mange steder de kan komme hen, men i højere grad om hvor, forklarer Rasmus Bak.

»Vi mener, at brandet hører til i det, vi kalder tier 2 og opad,« siger Christian Stadil, hvorefter han forklarer, at det kan oversættes til stormagasiner lig Illum – eller et trin højere oppe ad ekslusivitetsstigen.