Stadil, Buch og Warnøe investerer i dansk designers børnebørn

Dansk miljøvenligt modetøj skabt af børnebørnene til en af Danmarks bedst kendte designere fik onsdag en investering fra Christian Stadil, Peter Warnøe og Jesper Buch, da virksomheden var med i TV-programmet Løvens Hule.

Skaberne af det danske børnetøjsmærke Pierrot la Lune, Emilie Ventujol og Rasmus Mogensen (th.) var onsdag med i tv-programmet Løvens Hule på DR1 og fik tre investorer med i forretningen. Christian Stadil (mf.), Jesper Buch (nummer 2 fra højre) og Peter Warnøe (nummer 2. fra venstre). Fold sammen
Læs mere

»Det var meget uden for min egen comfortzone at melde mig til et TV-program.«

Emilie Ventujol kalder det selv for en spontan idé, da hun sammen med sin bror meldte sig til DR-programmet Løvens Hule. Sammen ejer og driver de børnetøjsvirksomheden Pierrot la Lune, og onsdag aften kunne TV-seerne se hende på skærmen i over 15 minutter, hvor hun præsenterede sin virksomhed og efterfølgende forhandlede størrelsen på investeringen.

Det, der drev hende ind i et TV-program i bedste sendetid, var erkendelsen af, at der skulle mere end kreativitet til for at få succes.

»Jeg sad med en følelse af, at det ikke kunne lade sig gøre at få den her forretning helt op at køre uden at få nogle andre mennesker med,« fortæller hun.

Ikke mindre end tre løver bed på. Christian Stadil, Jesper Buch og Peter Warnøe faldt for søskendeparrets design og produkter, der har den højst mulige miljøcertificering.

Investorerne lagde i alt 750.000 kr. for 30 pct. af virksomheden.

Barnebarn af møbeldesigner

Christian Stadil forklarer, at der er flere elementer, der skal være på plads, før han investerer. Blandt andet skal investeringen passe ind i Stadil-familiens selskab Thornico, der er et konglomerat med en række forretningsområder. En ikke uvæsentlig del er tøj og mode, hvor særligt Hummel-mærket skiller sig ud.

Og netop derfor var Pierrot la Lune en relevant investering, som Christian Stadil er såkaldt »leadinvestor« på.

Det betyder, at han typisk er den mest aktive i selskabet af de i alt tre investorer.

Derudover faldt han og de to andre investorer for den fortælling, som de to stiftere havde med i bagagen.

Emilie Ventujol er passioneret designer og har boet en årrække i Indien, hvorfor hendes kollektioner bærer præg af landets tekstiltraditioner kombineret med den nordiske sans for enkelhed, som hun er vokset op med. Rasmus Mogensen er modefotograf og bosat i Paris, hvor han fotograferer for internationale magasiner og brands, senest Vogue Thailand, ligesom han selvfølgelig også står bag alle Pierrot la Lunes stemningsfulde kampagner. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto: Rasmus Mogensen.

De to iværksættere er nemlig børnebørn af møbelarkitekten Børge Mogensen, der blandt andet skabte møbler til FDB, og de er opdraget med, at design og håndværk skal være af høj kvalitet såvel som tilgængeligt for alle.

»Deres personlige historie er vildt interessant. Allerede under præsentationen sad jeg og tænkte på, hvordan Børge Mogensen kunne bruges i brandingen af virksomheden,« siger Christian Stadil.

En god historie

Han fremhæver desuden de to søskendes ekstremt kosmopolitiske baggrund, hvor Rasmus Mogensen er en international modefotograf, der blandt andet har leveret billeder til modemagasinet Vogue og bor i Paris. Emilie Ventujol er en mangeårig designer, der blandt andet har boet otte år i Indien og er ekstremt inspireret af det store land, som ifølge Christian Stadil har givet hende en helt særlig æstetik.

»Jeg kunne godt se, at det var en god historie i forhold til at differentiere sig i markedet i et ekstremt kompetitivt marked, som børnetøj er,« siger Christian Stadil.

Allerede nu er investorerne godt i gang med at præge virksomheden, der i seneste årsregnskab leverede en omsætning på 1,1 mio. kr.

Den omsætning kan tidobles på tre år, vurderer Christian Stadil.

Han har hyret sin tidligere salgschef i Hummel ind som konsulent, der i tre måneder dagligt vil være en del af Pierrot la Lune og strømline salget og den kommercielle del.

Pierrot la Lune fokuserer nu i højere grad på butiksleddet i Danmark end tidligere og er nu tilgængelig på luksusbaby.dk, miinto.dk, i Salling og Tinderbox samt med brandets egen butik i Illum, København.

»Investorerne har allerede fået åbnet en del døre for os. Vi er blevet langt mere strukturerede og har fået styr på vores engrossalg,« forklarer Emilie Ventujol.

En kreativ familie

Christian Stadil kalder det for lidt af et »smeltedigel-brand«, hvor den danske designarv kombineres med, hvad han kalder for »et kosmopolitisk pift«. Han har store forventninger til de to stiftere, der ifølge ham kan noget helt særligt.

»De er begge to så ekstremt dygtige på hver deres felt i forhold til det kreative. Det viser tydeligt, at der er en eller anden kreativ åre, som de er blevet opflasket med,« siger Christian Stadil.

Netop den kreativitet har været i førersædet hos den danske iværksættervirksomhed, hvilket både har været en styrke og svaghed, vurderer Emilie Ventujol.

»Forretningen har helt klart båret præg af, at vi er en meget kreativ familie og har haft succes på den bane ved at blive vist i Vogue og i alverdens store blogs,« siger hun, og beskriver en årrække, der har været hårde, hvor produktionen gik galt, og som har tæret på virksomheden.

»Vi har været voldsomt presset på alle punkter. Men det har også rustet mig, så jeg i dag bedre kan håndtere det, der sker nu, hvor det går vildt stærkt,« fortæller Emilie Ventujol.