Charterflybranchen frygter dødsstød efter mavepuster fra regeringen: »Vi har mistet hele vores eksistensgrundlag«

Regeringen har de facto lukket charterflybranchen med meldingen om fortsatte rejserestriktioner. Tre selskaber og Flyvebranchens Personale Union kommer nu med en bøn til politikerne om yderligere hjælp. Ekspertgruppe skal komme med forslag i den kommende uge.

Et fly fra Great Dane Airlines i Aalborg Lufthavn i marts. Selskabets direktør advarer om fyringer i tusindvis i branchen, hvis ikke regeringen kommer med yderligere hjælp. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Sommeren er højsæson, når det gælder danskeres flyrejser, men i kølvandet på coronakrisen er intet, som det plejer. Og med regeringens beslutning om fortsat at opretholde de restriktive rejsevejledninger til langt det meste af verden, er rejsebranchen de facto lukket.

Nu er det op til politikerne at beslutte, om den mavepuster, det var for branchen, at regeringen forlængede de fleste rejserestriktioner indtil 31. august, også skal være dødsstødet. Sådan lyder det i et fælles opråb fra Flyvebranchens Personale Union og tre charterselskaber, Sunclass Airlines, Jet Time og Great Dane Airlines.

I en kommentar hos branchemediet Check-in.dk skriver de, at de vil i dialog med politikerne om grænselukninger og økonomiske hjælpepakker.

»Regeringen har en forpligtelse til at imødegå konsekvenserne af sine politiske valg i forhold til rejsevejledningerne. Vi har mistet hele vores eksistensgrundlag, og arbejdspladser i tusindvis vil gå tabt, hvis ikke der sættes ind med målrettede hjælpeforanstaltninger,« siger Torben Østergaard, der er adm. direktør Sunclass Airlines.

Myndighederne fraråder alle danskere at rejse til alle andre lande end Tyskland, Norge og Island indtil i hvert fald 31. august.

Charterselskaberne skriver, at de har »fuld forståelse og respekt for regeringens beskyttelse af Danmark midt i en katastrofal pandemi«, men henviser samtidig til, at flere andre europæiske lande begynder at åbne for turister.

Sommeren skulle have holdt dem i live

Tilsammen har Sunclass Airlines, Jet Time og Great Dane Airlines et dagligt omsætningstab på 17 millioner kroner. Selskaberne havde stilet efter at kunne begynde at generere omsætning og indtjening henover sommeren.

»En sommer, der stod til at blive fuldstændig afgørende for vores selskaber og vores ansatte, da det netop er om sommeren, vi tjener til at holde os i live i de mere drøje vintermåneder,« skriver de hos Check-in.dk.

Selskaberne håber derfor, at regeringen vil lytte til mulighederne for at oprette rejsekorridorer med lande og destinationer som Portugal og Grækenland, der har har samme – eller lavere smittetryk – som Danmark.

Desuden ønsker selskaberne, at hjælpepakkerne med lønkompensation og dækning af faste udgifter vil blive forlænget for en længere periode. I fredags blev de forlænget fra 9. juli til 29. august.

Endelig håber branchen på statsgaranterede lånemuligheder og yderligere garantier stillet til rådighed af regeringen.

»Såfremt en genovervejelse omkring grænseåbningen ikke kan komme på tale, så får vi som branche brug for omfattende økonomisk førstehjælp. Uden denne hjælp vil tusindvis stå uden arbejde om ganske kort tid, og de første hjælpepakker vil dermed være spildt,« siger Thomas Hugo Møller, der er adm. Direktør i Great Dane Airlines.

Selskabet meddelte i fredags, at man fra 5. juli planlægger at flyve danskere til den populære spanske feriedestination Malaga.

Opråbet kommer efter, at også adm. direktør i brancheforeningen Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, har forklaret, at beslutningen om at forlænge rejserestriktionerne i hans øjne er »uhørt – selv i en coronatid«.

»Den danske rejsebureaubranche er med regeringens forlængelse af rejsevejledningernes fraråden frem til 31. august nærmest blevet lukket,« sagde han for godt en uge siden til Ritzau.

Lars Thykier opfordrede samtidig til at søsætte nye hjælpeordninger, hvis regeringen ønsker, at branchen fortsat skal eksistere efter coronakrisen.

Ny hjælp på vej

Regeringen indførte i maj sammen med Venstre, Dansk Folkeparti, de Radikale, SF, Enhedslisten, Liberal Alliance og Alternativet en særskilt hjælpepakke til rejsebranchen på 725 mio. kr.

Denne har dog vist sig ikke at være tilstrækkelig, hvorfor de samme partier i sidste uge nedsatte en ekspertgruppe, der skal se på alternative muligheder for at hjælpe rejsebranchen.

»Jeg er sikker på, at vi alle ønsker, at der også er et sted at booke ferien på den anden side af corona. Derfor nedsætter vi nu en ekspertgruppe, der skal kigge på, hvilke andre muligheder der er for at finde en løsning for rejsebranchen. Det ser jeg frem til at drøfte,« udtalte erhvervsminister Simon Kollerup (S) om beslutningen i onsdags.

Det forventes, at ekspertgruppen kommer med sine forslag i den kommende uge.