Carlsberg-chef efter farvel til Rusland: »Det her har absolut været den sværeste beslutning i min karriere«

Han traf den endelige beslutning om at trække Carlsberg ud af Rusland. Nu fortæller topchef Cees t' Hart om overvejelserne forud for det dramatiske valg.

»Det her har absolut været den sværeste beslutning i min karriere,« siger Cees t’ Hart. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han traf en af de største og mest komplicerede beslutninger nogensinde i danske erhvervsliv, da Carlsberg valgte at forlade det russiske marked.

Og den store danske ølkoncerns topchef, Cees t’ Hart, er ikke i tvivl om, at han aldrig i sin lange karriere har siddet i en så kompliceret situation, som i perioden op til afskeden med det russiske marked.

»Det her har absolut været den sværeste beslutning i min karriere,« siger Cees t’ Hart i et interview i forbindelse med virksomhedens regnskab for første kvartal.

Rusland har siden 2008 været et helt centralt marked for Carlsberg, efter at bryggeriet sammen med Heineken købte den britiske konkurrent Scottish & Newcastle. Handlen, der dengang var det største virksomhedsopkøb nogensinde i Danmark, betød, at Carlsberg kom til at sidde på Baltika, der var den største ølproducent i Rusland.

I dag er virksomheden klar til at sælge otte store bryggerier rundt om i Rusland.

»Med det her rammer vi mere end 8.000 mennesker. Vi er i en situation med krig, der har påvirket mange forskellige steder i virksomheden, fordi vi har russere og ukrainere ansat mange forskellige steder,« siger Cees t’ Hart.

Meget vanskelig periode

Han fortæller, at for mange ansatte har det været en meget udfordrende tid.

»Det har været en meget følelsesmæssig og meget vanskelig periode i deres liv. Oven i alt det har vi en lang historie i Rusland. Vi har haft gode og mindre gode tider, og at komme frem til at sige farvel til mange gode kollegaer, som jeg personligt kender mange af, er en utrolig svær beslutning at tage,« siger Cees t’ Hart.

I første omgang lukkede Carlsberg tre bryggerier i Ukraine og forsatte produktionen i Rusland. Samtidig blev salget af hovedbrandet Carlsberg indstillet i Rusland, men i sidste ende faldt valget på at helt at forlade landet.

»Vi kiggede på det fra mange sider: Hvordan forretningsmuligheder så ud i fremtiden, konsekvenserne af sanktionerne, juridiske og finansielle spørgsmål, og hvilken betydning det ville have for vores image at blive. Alt sammen betød til sidst, at vi var nødt til at træffe beslutningen om forlade Rusland,« siger Cees t’ Hart.

Den gamle ærkerival Heineken har også valgt at forlade landet, og siden har amerikansk-belgiske AB Inbev også besluttet at sætte en aktiepost i et joint venture med tyrkiske Efes til salg. Dermed er alle de store globale bryggerier ude af Rusland, og kun mindre regionale bryggerier er tilbage.

»Alle selskaber må tage deres egne beslutninger, og jeg har ikke en holdning til andres valg. Alle selskaber er konfronteret med deres egne realiteter, og de må handle i forhold til det,« siger Cees t’ Hart om Efes' valg om at blive.

Op til et år

Flere har vist interesse for den russiske forretning, fortæller Cees t’Hart. Men alligevel vil han ikke udelukke, at det kan tage Carlsberg op til et år at komme af med aktiviteterne.

»Rusland var en meget integreret del af Carlsberg. Jeg ved godt, at nogle journalister mener, at man bare kan slukke for knappen hen over natten. Men det er naturligvis en naiv forståelse. Der er juridiske og finansielle aspekter, og vi skal forstå mere om, hvad der sker i Rusland på et tidspunkt, hvor tingene udvikler sig meget hurtigt,« siger Cees t’ Hart.

Kunne du se for dig, at Carlsberg kom tilbage til Rusland en dag?

»Hvis man kigger på perspektivet 25-50 år frem, ved man det aldrig. Men på den korte bane er det helt udelukket,« siger Cees t’ Hart.

Mens Carlsberg kæmper med udfordringerne i Rusland, er det gået anderledes godt andre steder i verden. Salget er steget markant i Vesteuropa med en vækst på 36,2 procent, mens Asien har oplevet en omsætningsfremgang på 16,5 procent

»Når vi kigger væk fra Rusland og Ukraine, har vi klaret os godt. Første kvartal var meget begrænset påvirket af krigen, og gruppen havde en stærk start på året, selvom tallene for Vesteuropa har nemme sammenligningstal på grund af den omfattende nedlukning sidste år,« siger Cees t’ Hart.

Aktier i Carlsberg steg torsdag med omkring en halv procent.