Carlos II: Bilindustrien har fået en ny solkonge

Med fusionen mellem Groupe PSA og Fiat Chrysler får Carlos Tavares opfyldt sin drøm om at lede en af verdens mægtigste bilkoncerner. Det var samme drøm, der engang betød, at den racerglade portugiser tabte sin status som kronprins til navnebroderen, den nu afsatte Renault Nissan-chef Carlos Ghosn.

Carlos Tavares skal lede det fusionerede Groupe PSA og Fiat Chrysler, der bliver klodens fjerdestørste bilkoncern. Han har skabt sig et formidabelt ry for at vende trængte bilproducenter og er kendt for en benhård effektivitet. Det er ikke her, man finder skræddersyede jakkesæt eller store armbevægelser. Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix

I bilbranchen opererer iagttagere med det, de kalder »The Great Man Theory«. Den går – ifølge The Economist – på, at store bilfusioner er så afsindigt svære at manøvrere med, at kun en Virkelig Stor Leder kan få dem til at lykkes.

En sådan person var Fiats nu afdøde topchef, Sergio Marchionne, der formåede, hvad Daimlers Dieter Zetsche ikke gjorde – at fusionere med amerikanske Chrysler og redde begge virksomheder.