Business-update: Falck-chefs sideprojekt er konkurs

Berlingskes businessredaktion guider dig til fredagens vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

Jakob Riis, topchef i Falck, har måttet se et sideprojekt gå konkurs.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Godeftermiddag og velkommen til fredagens business-update, som giver dig et overblik over de vigtigste erhvervsnyheder lige nu.

Vi skal rundt om opturen i Mærsk-aktien, FDMs bud på hvordan der kommer flere elbiler og en stor fyringsrunde i Tyskland. Men først til en konkurs hos Jakob Riis, tidligere Novo-direktør og nuværende topchef i Falck.

Falck-topchefs sideprojekt er gået konkurs

Falck-topchef Jakob Riis må konstatere, at hans uddannelsesvirksomhed CIID er gået konkurs. Riis var bestyrelsesformand, medejer og havde stillet millioner til rådighed for virksomheden. Det skriver Finans.

Ifølge konkursboets kurator, advokat Nicolai Dyhr fra Horten, var det CIID selv, der begærede sig konkurs.

»Som følge af corona var der en del aflyste ordrer og et stort fald i antallet af kursister, og virksomheden har samtidig kæmpet med at lave nye uddannelser, som kunne give tilskud. Det lykkedes ikke, og derfor er det nu endt i en konkurs,« siger han.

Tidligere har Jakob Riis forklaret om ejerskabet af CIID, at »det ikke er noget, man bliver rig af«. Ifølge CVR-registeret er det den eneste virksomhed, han ejer mere end 5 pct. af.

Nu har han så måttet se virksomheden gå konkurs.

»Det er begrædeligt, at vi ikke har kunnet fortsætte CIIDs aktiviteter i Danmark. I efteråret 2019 mistede vi efter 12 år muligheden som privat uddannelsesinstitution for at kunne uddanne globale talenter på et studentervisum. Vores flytning til udlandet var en ekstra omkostning, og da covid-19 samtidig reducerede deltagerantallet i de korte kurser, så måtte vi i september kaste håndklædet i ringen,« siger Jakob Riis.

Mær­sk-ak­tien er for­doblet si­den marts – men man skal sta­dig være var­som

Mærsk-aktien faldt til rekordlavt niveau i marts, men markedet har siden sendt den tilbage. Aktieanalytiker råder til at være forsigtige, og understreger, at man skal være varsom med at købe aktien, skriver Børsen.

I marts faldt Mærsk-aktien til det laveste niveau siden 2009 til kurs 5.034 kr. Men nu koster aktien næsten 10.000 kr., hvilket er højere, end den var før krisen. Ifølge aktieanalytiker ved Sydbank Mikkel Emil Jensen kom det ikke som nogen overraskelse, at investorerne blev usikre og sendte aktien et hug nedad tilbage i marts.

»Historisk har rederierne, heriblandt Mærsk, ikke klaret kriserne særlig godt. Det har ofte betydet kraftige fald i voluminerne og store fald i fragtraterne, så det var nok også frygten, at det ville ske igen,« siger Mikkel Emil Jensen.

Men det blev ikke så slemt, som det var frygtet. Mærsk offentliggjorde 19. august et kvartalsregnskab, der overraskede positivt.

FDM: Nøglen til flere elbiler er ikke lave bilafgifter

Politikerne drøfter fremtidens bilafgifter i jagten på flere elbiler på de danske veje. Men vejen til flere elbiler handler ikke om lavere bilafgifter, siger FDM til Finans.

»Uden en effektiv ladeinfrastruktur kan politikerne glemme alt om flere elbiler på de danske veje,« siger Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM.

Han peger på, at der set fra et forbrugersynspunkt i dag er så mange forhindringer i forhold til hele opladningsdelen, at mange forbrugere alene af den grund vender elbilerne ryggen.

»Salget af elbiler og opladning hænger så meget sammen, at uden en effektiv og billig ladeinfrastruktur kan du ikke sælge ideen om elbiler til danskerne – heller ikke selv om de har mulighed for at skifte,« siger Ilyas Dogru.

Coronakrisen kradser stadig og koster i tusindvis af job hos tysk lastbilgigant

Den tyske lastbilproducent MAN fyrer 9.500 medarbejdere som en konsekvens af coronakrisen. Virksomheden, der er kontrolleret af Volkswagen-koncernen, vil med fyringsrunden spare godt 13 mia. kr., skriver Financial Times.

Nedskæringen sker som et led i et overordnede mål om at skabe et afkast på 8 pct. af salget i 2023.

Virksomheden er hårdt ramt hårdt af coronakrisen, som fik koncernen til at lukke fabrikker i marts og april og som har medført mindre efterspørgsel generelt. I august meldte MAN ud om et fald i salget på 34 pct. og underskud på mere end tre mia. kr.

MAN er en af mange store virksomheder, som indtil videre ikke har givet et bud på forventningerne til 2020 pga. den usikkerhed, der er om coronakrisen.

Her er fem skarpe bud på historier fra journalisterne på Berlingske Business:

1. Tobakslobbyist i angreb på kendte radioværter

Den populære radio- og TV-personlighed Esben Bjerre er røget i infight med tobakslobbyisten Christopher Arzrouni i kølvandet på debat om priserne på cigaretter. Læs historien her.

2. Bankdirektør gør status: Dommedagsprofetier om coronakrisen var overdrevne

Ifølge Sydbank-direktør Bjarne Larsen har fanden været malet på væggen – uden grund – under coronakrisen. Storbankens kunder har indtil videre klaret krisen bedre end ventet. Topøkonom Michael Svarer mener, at der har været en meget sober linje i de økonomiske vurderinger. Læs historien her.

3. Taberholdet i dansk erhvervsliv må undre sig over selvtilfredsheden i Vestas og Lego

Mens flere af giganterne i dansk erhvervsliv indtil videre er buldret gennem coronakrisen, risikerer underskoven i dansk erhvervsliv at forbløde i stilhed. Coronakrisen risikerer at dele dansk erhvervsliv op i et A- og et B-hold. Læs historien her.

4. Coronakrisens vindere og tabere

Hvem har vundet, og hvem har tabt i de seks måneder, som coronakrisen har raset. Her er Berlingskes bud på de tre største vindere og de tre, krisen har kostet dyrest.

5. Københavns hoteldronning: Omstridt regel »har totalsmadret vores sommer«

Dorte Krak, der er administrerende direktør for Københavns største hotelkæde, har netop fyret 100 medarbejdere. For en omstridt regel har ødelagt sommersæsonen, mens der stadig er lange udsigter til fyldte hoteller. Læs historien her.