Britiske myndigheder blokerer for fusion mellem supermarkedsgiganter

Den britiske supermarkedkæde Sainsbury ville købe det Walmart-ejede Asda for over syv milliarder pund. Men de britiske konkurrencemyndigheder har sagt nej til fusionen.

Saintsbuy og Asda har lovet at barbere en milliard pund af priserne, hvis de får lov at fusionere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Phil Noble

Den britiske supermarkedkæde Sainsbury ville opsluge den noget mindre konkurrerende kæde Asda, der er ejet af amerikanske Walmart. Men kæden måtte se sit bud på 7,3 milliarder pund, svarende til godt 63 milliarder kroner, falde til jorden. For de britiske konkurrencemyndigheder vendte tomlen nedad til den forestående handel.

De to virksomheder har nu opgivet ønsket om en fusion. Den britiske pendant til Konkurrencestyrelsen, Competition and Markets Authority, har formelt sagt nej tak til en sammenlægningen mellem Storbritanniens anden og tredje største supermarkedskæde, skriver Bloomberg.

Styrelsen er modstander af fusionen, som den mener vil føre til højere priser, ringere kvalitet og produktudvalg for de britiske forbrugere. I den endelige rapport om sagen konkluderede konkurrencemyndighederne, at den eneste mulighed, som de havde for at forhindre en situation med unfair konkurrencevilkår, var at blokere for handlen.

Styrelsen afviste blankt Sainsburys tilbud om, at sætte priser ned for én milliard pund og lukke 150 butikker, hvis de fik grønt lys til fusionen.

Kæderne måtte rette ind

De to kæder har sidenhen meldt ud, at de er »nået til gensidig enighed om at annullere handlen.« Men i samme ombæring beskyldte de myndighederne for »i praksis at stjæle en milliard pund fra forbrugernes lommer.«

»Grunden til, at vi ville fusionere, var, at vi ville sænke priserne. Myndighedernes konklusioner om, at en sammenlægning vil øge prisniveauet, tager ikke højde for den dynamiske og højt konkurrenceprægede britiske dagligvarebranche,« lød det fra direktør i Sainsbury, Mike Coupe til Financial Times.

»Sainsbury er en glimrende forretning, og jeg tror på vores strategi. Vi fokuserer på at tilbyde vores kunder fantastisk kvalitet, værdi og service, samtidig med at vi gør shoppingoplevelsen så belejlig som muligt,« tilføjede han.

Hans modpart i Asda, Roger Burnley, siger, at de ikke fortryder, at de valgte at »udforske mulighederne for en fusion,« men efter afvisningen vil de igen rette fokus mod, at servicere deres egne kunder med de bedst mulige priser og kvalitet.