Britisk takeaway redder Sticks’n’Sushi fra stort coronatab

Coronakrisen har ramt Sticks’n’Sushi hårdt. Men de helt store tab er udeblevet, efter at særligt kunderne i London flittigt har købt takeaway hos den danske kæde.

Sticks’n’Sushi har haft det svært under coronakrisen, men kæden har haft succes med at sælge mad ud af huset. Arkivfoto fra før mundbindenes tid: Martin Sylvest Andersen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

De er hårdt ramt af coronapandemien, der har betydet lukkede restauranter og masser af begrænsninger. Men en stigende interesser for takeaway særligt i London har begrænset underskuddet for Sticks’n’Sushi i et år, hvor næsten alt har handlet om coronasmitten.

Den danske kæde, der begyndte i 1994 på Nansensgade i København, har i dag 22 restauranter i København, London og Berlin.

Regnskabsperioden, der begyndte i sommeren 2019, blev indledt med fremgang, men siden februar har alt ændret sig. Indtjeningen faldt, og omsætningen dykkede. Samlet viser kædens årsregnskab for perioden frem til 30. juni i år et fald i omsætningen på godt 50 millioner kroner til 485 millioner kroner. Tabet på bundlinjen endte på godt 20 millioner kroner – fem millioner kroner mere end den foregående regnskabsperiode.

»Røde tal er aldrig nogensinde opløftende. Indtil corona var vi pænt foran vores forventninger, men den trend blev ødelagt af alle de ting, som vi nu alle kender til,« siger Jens Aaløse, bestyrelsesformand for Sticks’n’Sushi.

Han siger, at tingene kunne have set meget værre ud, hvis ikke kæden allerede inden havde haft et stort fokus på mad ud af huset. Det har reddet meget i kæden.

»Vores fokus på takeaway i Danmark gik godt, men måske endnu mere positivt var det, at vi lykkedes at vokse på takeaway-markedet i London, som historisk set ikke har været specielt stort. Det betyder, at vi har klaret os relativt bedre end andre i industrien,« siger bestyrelsesformanden.

I London stod takeaway for blot for ti procent af omsætningen før coronakrisen. Men i dag står takeaway for halvdelen af det, kunderne i London køber hos Sticks’n’Suchi.

»Vi har i mange år satset på takeaway, og det har vi kunnet accelerere i den her periode. Det er min bedste vurdering, at det har gjort, at vi har klaret os bedre end så mange andre i industrien. Det gælder både i Danmark, men bestemt også i London,« siger formanden.

Tidligere har kæden, der har kapitalfonden Maj Invest som hovedaktionær, haft store planer om at vokse i mange nye byer. Målet var på et tidspunkt at nå 100 restauranter og blandt andet at åbne restauranter i New York. Men de planer blev allerede inden coronakrisen stoppet, og i stedet blev fokus at få fremgang i de nuværende 22 spisesteder.

»Vores fokus er stadig at skabe organisk vækst i de restauranter, som vi har i dag. Men der er ingen tvivl om, at vi har en stærk ledelse, og vi mener, at vi har musklerne til at åbne nye restauranter. Vi kommer ikke til at åbne 100 restauranter på kort tid, men vi har et fundament til at kunne tænke mere ekspansion,« siger Jens Aaløse.

Han peger på, at den danske kæde mest sandsynligt vil åbne de næste sushisteder i Berlin. Tidligere har der også været ambitioner om at vokse i blandt andet New York. Det er en drøm, som ikke er helt slukket, fortæller formanden.

»Kan man levere i London, som vi nu har vist, at vi kan, så er min vurdering, at det her koncept kan fungere i stort alle storbyer globalt. New York er stadig en af drømmene.«

Allerede tidligt efter coronasmitten brød ud, valgte ejerne at skyde nye penge i virksomheden for at sikre, at kæden kom igennem krisen.

En anden sushikæde, Karma Sushi, har haft det sværere under krisen, og kom i begyndelsen af november under konkursbehandling.