Sticks’n’Sushi har store ambitioner: »På den lange bane kan vi se 100 butikker«

Den danske restaurantkæde Sticks’n’Sushi har ambitioner, der rækker langt ud over Danmarks grænser. Kæden vil have restauranter i alle større byer på verdensplan.

Den nye Sticks'n'Sushi på toppen af det ny åbnede Tivoli hotel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest Andersen

Er du på udkig efter noget at spise i København, London eller Berlin, kan du lægge et smut forbi en af Sticks’n’Sushis restauranter. Den danske kæde har 21 spisesteder samt tre nye på vej. Men ambitionerne slutter langtfra her. I fremtiden vil kæden mætte sushielskere i alle verdens storbyer.

»På den lange bane kan det her blive rigtig stort. Jeg tror, at der er plads til Sticks’n’Sushi i alle større byer globalt. På den helt lange bane kan man forestille sig mere end 100 restauranter. New York og andre større amerikanske byer kunne også komme i spil,« siger Erik Holm, ledende partner i kapitalfonden Maj Invest, der ejer 49 pct. af Sticks’n’Sushi.

Kædens nye årsregnskab for 2017-2018 viser en rekordomsætning, som er øget mere end ti procent sammenlignet med forrige år. Flere end 2,1 mio. gæster har besøgt restauranterne. Den positive udvikling skyldes blandt andet, at kæden har et gennemgående koncept.

»Den primære udfordring for danske kæder, der går internationalt, er, at noget der er en succes i Danmark, ikke nødvendigvis er en succes i udlandet. Man skal have et unikt og gennemført koncept, så kunderne ved, hvad de får. Det har Sticks’n’Sushi, og derfor har de succes med at udvide,« siger forbrugerekspert Eva Steensig.

Katia Østergaard, adm. direktør for brancheorganisationen Horesta, er enig i, at kæden har et professionelt koncept og et produkt, som er efterspurgt på markedet. Men hun mener også, at kædens kendskab til de forskellige markeder er med til at skabe succes.

»Der ligger typisk et meget stort foregående analysearbejde, når du vil ind på et nyt marked, fordi markederne i de respektive lande fungerer meget forskelligt både juridisk og kulturelt,« siger hun.

Investeringer påvirker overskuddet

På trods af rekordomsætning og mange kunder i butikkerne er resultatet ikke så godt, som Erik Holm havde forventet. Virksomheden har blandt andet haft et rekordhøjt investeringsniveau på 45 mio. kr. Pengene er blevet investeret i nye restauranter og udskiftning af kasse- og bestillingssystemer i restauranterne. Men Sticks´n´Sushi havde forventet højere vækst end det, som kæden nåede i 2017.

»Resultatet er påvirket af, at vi har opbygget vores forretning, som vi forhåbentlig kan høste resultaterne af i de kommende år. Vi må være ærlige at sige, at regnskabet er under det, vi havde forventet. Vi havde nok gearet os til en højere vækst end det, som vi kunne realisere,« siger han.

Der er ifølge forbrugerekspert Eva Steensig mange danske kæder, som synes, at det er svært at udvide internationalt. I øjeblikket er der mange, som forsøger, men erfaringerne med, om det lykkes eller ej, er blandede.

En af de byer, hvor Sticks’n’Sushi vil åbne flere nye restauranter i det kommende år – og hvor der er meget konkurrence – er London.

»Vi har en benhård konkurrence i Danmark på restaurantsiden, med en eksplosiv vækst i antallet af restauranter gennem de seneste år, men sammenlignet med konkurrencen i London, hvor der er ca. 40.000 spisesteder, er det anderledes. I London kan du ikke tage mange skridt, uden der ligger et spisested,« siger Katia Østergaard fra Horesta.

I april oplyste Sticks’n’Sushi, at de også ønsker at udvide til Østrig og Schweiz.