Brancheforening: Det tager år at genoprette advokatbranchens image

Advokatbranchens troværdighed har længe været på rutsjetur, og de seneste års skandalesager har næppe styrket branchens image og troværdighed i hverken befolkningen eller på Christiansborg. Derfor har Danske Advokater i 2019 som førsteprioritet at forbedre branchens omdømme. Men det kommer til at tage tid.

Paul Mollerup
Paul Mollerup er adm. direktør for Danske Advokater, som netop har udsendt en liste med fire hovedprioriteter for 2019. Øverst på den liste står: Forbedre advokatbranchens omdømme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

De seneste år har ikke været gode for advokatbranchen. Flere skandalesager med advokater i hovedrollen pynter ikke på branchens omdømme, og derfor har brancheforeningen Danske Advokater givet det højeste prioritet at få forbedret advokatbranchens image.

»2019 er helt overordnet drevet af, at vi skal forbedre advokatbranchens omdømme,« lyder det fra Danske Advokater. Baggrunden for image-indsatsen er de mange sager, der har fået fyldig omtale i pressen.

»Der har i de seneste år været en række uheldige pressehistorier om advokater, der hverken styrker vores image i befolkningen eller vores politiske goodwill på Christiansborg – tværtimod. Hver gang der er pressehistorier om grådighed, tag-selv-borde, kreativ skatterådgivning og inhabilitet, så lider hele branchens omdømme,« skriver Danske Advokater.

Artiklen fortsætter under grafikken.

I 2009 var advokatbranchens troværdighed fjerdebedst. Siden er troværdigheden faldet år for år. Seneste måling viser, at advokaters troværdighed i 2018 var nede på en 18. plads. Så hvorfor – efter så mange års fald – giver Danske Advokater først nu image så høj en prioritet? Direktør for Danske Advokater Paul Mollerup svarer:

»Vi er kede af, at vores image er faldet. Vi sætter ind nu, fordi der har været en større mængde af enkeltsager de senere par år, end der har været i de tidligere år, og fordi der også er kommet større fokus på vores branche, fordi de enkeltsager har fyldt meget i pressen.«

Politikerne spøger

Blandt de imagemæssigt skadelige sager nævner Paul Mollerup Harlang-sagen, Schlüter-sagen og sagen om forsvarsadvokater, der uddelte reklamegaver til indsatte i landets fængsler. De to sidstnævnte sager udløste ny lovgivning og skærpet tilsyn med advokater.

»Alle de sager er hver for sig med til at påvirke advokaters image i samfundet. Men vi har også en oplevelse af, at hvis ikke vi selv tager ansvar for at forsøge at håndtere de sager og begrænse, at det sker i fremtiden, så vil politikerne gøre det for os. Det sagde Lars Løkke i sin landsmødetale i november,« siger Paul Mollerup.

På landsmødet, der fandt sted, mens sagen om udbytteskat kørte på sit højeste i medierne, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen og formand for Venstre følgende:

»... ja, selv de advokater, som skulle hjælpe os med at holde orden i tingene, undersøges nu for at have spillet på to heste. Vi er desværre igen blevet mindet om, at man godt kan gå klædt som en forretningsmand, og så alligevel være en gemen tyveknægt, som stjæler fra fællesskabet. Det skader tilliden til fællesskabet voldsomt. Og det skader desværre også de mange virksomheder, som opfører sig ordentligt, og som vi er helt afhængige af. Derfor er mit budskab til de virksomheder, der har svigtet vores tillid: Ryd op. Nu. Ellers gør andre det for jer«.

Danske Advokater tog statsministerens ord til sig og så måske lidt tydeligere end før skriften på væggen.

»Budskabet kommer slet ikke bag på os, og vi føler os ikke mere truffet end så mange andre nok skulle gøre, men vi føler os da også truffet. Og vi er helt bevidste om, at hvis der er ting, vi som branche kan gøre bedre og anderledes, så skal vi selv kigge på det, for ellers gør andre det for os,« siger Paul Mollerup.

Folkemøde og proaktivitet

Danske Advokater har først for nylig fået hovedprioriteterne for 2019 på plads og har endnu ikke afklaret de konkrete planer, der skal være med til at løfte branchens image. Men der er lagt op til både brancheinterne initiativer, et indslag på Folkemødet og et initiativ rettet særligt mod den yngre generation af advokater, fortæller Paul Mollerup.

Danske Advokaters beslutning om at give imageforbedring førsteprioritet lægger også op til, at Danske Advokater skal være mere proaktive end hidtil, når de imagemæssigt skadelige sager begynder at rulle.

»Vi må erkende, at mediernes mekanismer og den politiske kultur er, som den er, og det må vi agere professionelt efter, uanset at vi hellere havde set, at verden var en anden. Det betyder også, at Danske Advokater kan komme i dilemmaer, hvor vi offentligt hurtigt og markant er nødsaget til at komme med udmeldinger, som har til formål at undgå at bringe branchen i miskredit, eller som adresserer en ellers hastigt eskalerende negativ omtale af branchen,« skriver Danske Advokater om brancheforeningens fremtidige ageren.

Artiklen fortsætter under billedet.

Johan Schlüter efter domsafsigelsen i sagen om svindel med klientmidler. Han fik i juni 2017 fire års betinget fængsel for mandatsvig af særlig grov beskaffenhed. Sagen udløste en bestemmelse om, at tilsynet med advokater, der driver anden erhvervsvirksomhed ved siden af advokatgerningen, skal styrkes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

I sagerne om Johan Schlüter og Christian Harlang var Danske Advokater ikke på banen med en tydelig afstandtagen, som kunne være med til at definere, hvad resten af branchen ikke vil forbindes med.

»Vores dilemma var dobbelt. Skulle vi gøre det i en situation, hvor sagerne allerede verserede ved domstolene? Og som det andet har vi haft det udgangspunkt, at vi primært udtaler os om dem, der er vores medlemmer. Fremover vil vi tage bestik af situationen, men det vil altid blive en konkret vurdering,« siger Paul Mollerup.

Går ikke efter troværdighedstoppen

Han har ikke noget bud på, hvornår initiativerne får effekt på branchens omdømme. Men det kommer til at tage tid, siger han.

»Vi skyder det i gang her i 2019, og jeg forestiller mig ikke, at det stopper. Jeg tror, at den her samtale er kommet for at blive, og den skal vi bestemt blive ved med at holde levende. Jeg tør ikke sige noget om, hvornår det får effekt. Den slags tager tid. Det kommer til at tage år,« siger Paul Mollerup.

Han fortæller, at Danske Advokater ikke har lagt sig fast på, hvor advokatbranchen ideelt set bør ligge på troværdighedsskalaen – ud over at det skal være højere end den nuværende 18. plads.

»Vi vil altid komme til at ligge et stykke fra toppen, fordi vi som advokater ofte associeres negativt med de sager, vi beskæftiger os med – særligt forsvarsadvokater, men også når vi rådgiver nogle af landets største virksomheder eller mest velhavende mennesker. Men det vigtigste for os er at ligge et stykke fra bunden og komme til at ligge i midten,« siger Paul Mollerup.

Flere er optaget af branchens image

Også Advokatsamfundet har fokus på advokatbranchens image. I 2017 besluttede Advokatrådet, der er Advokatsamfundets bestyrelse, at få undersøgt advokatstandens omdømme. Og siden er behovet for den undersøgelse ikke blevet mindre, konstaterede Advokatrådets formand, Peter Fogh, i Berlingske i november.

»Set i lyset af den seneste tids kritiske presseomtale om en række sager og den generelle debat om betydningen af omdømme og tillid er dette arbejde mere aktuelt end nogensinde,« sagde Peter Fogh.

Men det er ikke kun advokatbranchens egne organisationer, der har fokus på advokatbranchens image. De ansatte advokaters faglige organisation, Djøf Advokat, var i november ude med en løftet pegefinger efter en stribe kritiske artikler om advokater, herunder i sagen om udbytteskat.

Formanden for Djøf Advokat, Mathias Krarup, opfordrede advokatbranchen til selvransagelse af hensyn til omdømmet.

»Det er tid til selvransagelse, kære kollegaer! Hvis ikke den kommer, er jeg alvorligt bange for, at advokatbranchen lider et uopretteligt knæk i anseelsen. At tilliden til advokattitlen dykker. At klienterne søger til dygtige jurister i revisionsbranchen i stedet. (...) Og at jeg skal overveje, om mit arbejdsmæssige image lider skade af at have advokattitlen i min mailsignatur,« skrev han i en blog på branchemediet K-news.

Også enkelte advokater med eget advokatfirma har udtrykt bekymring over branchens faldende image. I en kronik i Berlingske i november skrev advokat Allan Ohms blandt andet, at »udfordringerne for advokatens omdømme, eller på nudansk advokatens brand, er vokset ligefrem proportionalt med advokatvirksomhedernes størrelse«.